منابع مالی مهم‌ترین مشکل مراکز قرآنی

«نبود پشتوانه‌های مالی بزرگ‌ترین مشکل مجموعه های قرآنی و فرهنگی است»، این خبری است که مدیرعامل دارالقرآن کریم اصفهان درباره آن سخن می گوید.سید مجید عاملیان، در گفت‌وگو با اصفهان زیبا، کمبود نیروهای انسانی کارآزموده و آشنا با شرایط و علوم روز را یکی دیگر از مشکلات این مجموعه می‌داند و بیان می‌کند: مشکل دیگری که امروز تقریبا تمام مجموعه‌های فرهنگی با آن درگیر هستند، کمبود منابع مالی است که مانع حرکت می‌شود.

مدیرعامل دارالقرآن کریم اصفهان تصریح می کند: دارالقرآن کریم اصفهان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دارالقرآن‌های کشور در سال ۱۳۶۷، به همت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری و کمک فعالان و خیران قرآنی در راستای اعتلای قرآن کریم در نظام مقدس اسلامی تاسیس شد.

عاملیان می افزاید: جامعه قرآنی در استان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها از دو جهت پیشتاز است، یکی از جنبه اعتقادی و مذهبی و دیگری گستردگی موسسات خیریه در اصفهان، چراکه موسساتی چون دارالقرآن به صورت خیریه ای اداره می‌شوند و وابستگی دولتی ندارد.وی با بیان اینکه دارالقرآن کار خود را با شعب آغاز کرد، بیان می کند: منظور از شعب دارالقرآن، مراکزی است که در محله‌های مختلف آموزش‌های قرآنی ارائه می‌دهد، حال برخی از این شعب متعلق به دارالقرآن است که به آنها شعب مِلکی می‌گویند و برخی دیگر، شعب غیر ملکی‌اند که مردم به صورت داوطلبانه، قسمتی از منزل خود را در اختیار دارالقرآن قرار داده و محفل قرآنی برپا می‌دارند. به طور کلی، دارالقرآن ۱۳۲ شعبه در اصفهان دارد که ۱۸ شعبه ملکی و ۱۱۴ شعبه غیرملکی است و در ۳۱ مرکز شهرستانی هم، ۹۳ شعبه فرعی دارد که از این تعداد ۲۰ شعبه ملکی است. عاملیان فعالیت دارالقرآن کریم اصفهان را در سه بخش شعب، مدارس و دانشگاه معارف و علوم قرآنی معرفی می کند و ادامه می دهد: از کودکان خردسال چهار سال تا دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قرآنی می‌توانند از برنامه‌های متعدد دارالقرآن بهره ببرند.این برنامه‌ها برای کودکان و بزرگسالان در شعب دارالقرآن ، برای نوجوانان در مدارس دارالقرآن و برای جوانان در دانشگاه علوم‌ قرآنی ارائه می‌شود.

به گفته او، در شعب دارالقرآن، دوره‌های متعددی چون آموزش روخوانی قرآن، تفسیر، تجوید، اصول و عقاید، اخلاق،آشنایی با نهج البلاغه و کلاس‌های دیگری برای بزرگسالان برگزار می‌شود و برای شکوفه‌ها، کلاس‌های قصص قرآنی، حفظ قرآن، نقاشی وکاردستی و موارد دیگر تشکیل می‌شود. عاملیان در ارتباط با چگونگی شکل‌گیری مدارس خاطر نشان می‌کند: با گذشت زمان برای نوآموزان، مدارس قرآنی تاسیس شد و اکنون، هشت مدرسه با نام دارالقرآن در مقاطع مختلف از پیش‌دبستانی تا کلاس دوازدهم (پیش دانشگاهی) برای دختر و پسر در سطح شهر وجود دارد. وی با بیان اینکه شبهه‌هایی درباره مدارس دارالقرآن در فضای عمومی جامعه وجود دارد، می‌افزاید: برخی فکر می‌کنند مدارس ما علمی نیست وتنها قرآن آموزش داده می‌شود در حالی‌که مدارس دارالقرآن همانند مدارس دیگر، مطابق برنامه آموزشی آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، با این تفاوت که در فعالیت‌های فوق برنامه این مدارس، تقویت مبانی قرآنی تعریف شده است.او می‌گوید: ما درصدد هستیم روش‌های نوین آموزشی را در مدارس اجرا کنیم و در این زمینه، کار خود را از پیش‌دبستانی ودبستان آغاز کرده‌ایم. برای مثال اکنون در پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه ما در خیابان ابوریحان، از نظر فضای فیزیکی، تعداد مربی، آموزش و توجه به تفاوت‌های فردی از روش‌های نوین استفاده می‌شود. وی با اشاره به گسترش شعب و مدارس دارالقرآن، نیاز به مربیان کارآزموده و مجرب را ضروری می‌داند و بیان می‌کند: براساس احساس نیاز به مربیان توانمند، دانشگاه معارف و علوم قرآنی تاسیس شد که خروجی آن، تربیت نیروهای متخصص قرآنی است. او در رابطه با برنامه‌های دارالقرآن برای جذب نوجوانان و جوانان تصریح می‌کند: دارالقرآن جزو اولین مراکزی است که با هدف جذب نوجوانان و جوانان اداره می‌شود. برای مثال در دهه ۷۰ دارالقرآن در تابستان‌ها در دانشگاه اصفهان، بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز نوجوان را در قالب کلاس‌های تقویتی، شنا، اردوهای زیارتی و تفریحی جذب می‌کرد و در کنار آن قرآن را به نوجوانان آموزش می‌داد، ولی اکنون  با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جاذبه‌های فضای مجازی، نمی‌توان با یک میز پینگ‌پنگ، کتابخانه و اردو نوجوانان و جوانان را جذب کرد و باید روش‌های جدیدتری به کار برد. عاملیان در ادامه خاطرنشان می‌کند: اکنون با توجه به کمبود امکانات و مشکلات مالی نمی‌توانیم در شعب، انتظارات نوجوانان را پاسخگو باشیم اما دارالقرآن همت کار قرآنی و فرهنگی خود را در شعب، روی بزرگسالان و خردسالان نهاده است و درباره نوجوانان به این نتیجه رسیده که بهترین جای سرمایه‌گذاری، مدارس است و اکنون چند هزار نوجوان در مدارس ما در حال تحصیل هستند. در بحث خردسالان هم دارالقرآن کار گسترده و وسیعی در قالب دوره‌های شکوفه‌ها(کودکان ۴ تا ۶ سال) در شعب انجام می‌دهد و بسیاری از مواقع مادر و کودک هم‌زمان  در کلاس‌های جداگانه آموزش می‌بینند و  این کلاس‌هاازدو ساعت تا پنج روز در هفته برای خردسالان فراهم است.

او با اعتقاد براینکه مربیان زمانی که از لحاظ اعتقادی و محتوایی مسلح شوند، می‌توانند نیروهایی اسلامی با شایستگی لازم تربیت کنند، تاکید می‌کند: آموزش مربیان همواره باید درقالب یک اصل مورد توجه قرار بگیرد. سال گذشته، یک دوره عمومی برای مربیان شعب با شرکت کننده بالای ۳۰۰ نفر با هدف دانش افزایی برگزار شد. همچنین دوره‌های تخصصی مربیان دبستان را در مرداد برگزار کردیم و همچنان در حال افزایش مهارت مربیان هستیم. عاملیان با اشاره به جدیدترین دوره آموزشی مربیان شکوفه‌ها می‌گوید: از ۲۰ تا ۲۵ شهریور دوره‌ آموزشی برای مربیان شکوفه‌های شعب با هدف افزایش مهارت آنان در انتقال مفاهیم دینی به خردسالان برگزار شد. از سرفصل‌های آموزشی این دوره، می‌توان روش‌های جذاب سازی ارائه مفاهیم قرآنی و دینی برای کودکان، آموزش تقویت انس با خدا، قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، شیوه‌های قصه‌گویی و قصه پردازی، چگونگی رفتار با کودک و مواردی از این دست را نام برد و در پایان دوره، پس از برگزاری آزمون، مربیان در سطح‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. به طور کلی هدف ما دانش‌افزایی مربیان، از طریق برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی است.او با توجه به نقش زنان در ارتقای دینی جامعه ادامه می‌دهد: بیشتر مربیان ما در دارالقرآن خانم‌ها هستند، چراکه درصد بالایی از مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به دارالقرآن را هم خواهران تشکیل می‌دهند و از طرفی تربیت دینی زنان به عنوان رکن اصلی خانواده برای ما اولویت دارد. برای مثال ترم گذشته، ما ۹۹۱ مربی فعال زن و تنها ۷۴ مربی فعال مرد داشتیم.عاملیان با تاکید بر اینکه یک مجموعه، زمانی پویایی لازم را دارد که با برنامه حرکت کند، تصریح می‌کند: ما جلسات و سمینارهای مختلفی را با حضور مربیان دارالقرآن برگزار و برنامه‌های متعددی را برای آینده پیش‌بینی کرده‌ایم، هرچند آرمان‌های ما جهانی است و به ترویج قرآن نگاه فراکشوری داریم. وی می‌افزاید: اکنون در استفاده از فناوری‌های روز دنیا پیشتاز نیستیم. ارتباط مجازی ما با مربیان به خوبی برقرار است اما ارتباط مجازی ما با عموم مردم ضعیف است و یکی از برنامه هایی که در دستور کار ما قرار دارد ایجاد شبکه ها و کانال های ارتباطی مجازی با مردم است.مدیرعامل دارالقرآن اصفهان، نبود پشتوانه‌های مالی را بزرگ‌ترین مشکل مجموعه های قرآنی و فرهنگی می داند و خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات ما کمبود نیروهای انسانی کارآزموده و آشنا با شرایط و علوم روز است و مشکل دیگری که امروز تقریبا تمام مجموعه‌های فرهنگی با آن درگیر هستند، کمبود منابع مالی است که مانع حرکت می‌شود.

منبع : اصفهان زیبا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید