ebwehsan 27120000 1 Fixed

با ياري و لطف خداوند متعال، پس از گفتگو با قرآن، براي آن كه انس و الفت ما نسبت به اين كتاب مقدس الهي هر چه بيشتر شود، بر آن شديم كه هر بار مصاحبه‌اي كوتاه اما خواندني با يكي از سور نوراني قرآن براي شما خوانندگان عزيز به ارمغان آوريم. 

در اين گفتگو در حضور سوره مباركي هستيم كه سخنانش تبلوري زيبا از ارتباط خالق و مخلوق است. و از آن به عنوان يك موهبت بزرگ به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ياد شده است.
1- لطفاً خودتان را معرفي نمائيد؟
- من فاتحه الكتاب، اولين سوره از قرآن كريم هستم البته به نامهاي ديگري نيز شناخته شده‌ام مانند حمد ، ام القرآن ، وافيه ، كافيه و شافيه ، هفت آيه دارم و در مكه معظمه بر پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) نازل شده‌ام.
2- خواهشمنديم در مورد مضمون كلي آيات خود كمي برايمان صحبت كنيد؟
- مضمون من در واقع فهرستي است از مجموع محتواي قرآن، بخشي از آن توحيد و شناخت صفات حق تعالي است، بخشي در زمينه معاد و رستاخيز سخن مي‌گويد، و بخشي از هدايت و ضلالت، كه حد فاصل مؤمنان و كافران است. در آيات من همچنين به مسأله عبادت و بندگي و نيازها و تقاضاهاي بندگان نیز اشاره شده است.
3- به نظر مي‌رسد لحن آيات شريفه ی شما با ساير سوره‌ها متفاوت است؟
((خداوند متعال مي‌فرمايد : من سوره فاتحه الكتاب را ميان خود و بنده خود تقسيم كرده‌ام پس نصف اين سوره از من است و نصف ديگر آن از بنده من است و آنچه بنده ام در آن از من درخواست مي‌نمايد به او عطا مي‌فرمايم.)) (1)
حتماً دقت كرده‌ايد كه آيات من از زبان شما بندگان است، در حقيقت خداوند به وسيله من نحوه ی مناجات و سخن گفتن را به بندگانش آموخته است.
4- شنيده‌ايم به شما سبع مثانی نیز گفته می شود ، بفرمائيد اين نام به چه معناست؟
- به من سبع مثاني گفته مي‌شود چون هفت آيه هستم كه دو مرتبه نازل شده‌ام يك بار در مكه و بار دوم در مدينه همچنين من در هر نماز دو بار تلاوت مي‌شوم و كلماتي مانند ((الله، رحمن، رحيم، اياك، صراط، عليهم)) در آيات من دو بار تكرار شده است. (2)
5- با توجه به اين كه يكي از آيات كاربردي شما "اهدنا الصراط المستقيم" است لطف فرموده و معيار شناخت "صراط" را براي ما بيان فرمائيد؟
- صراط مستقيم راهي به سوي معرفت خداست و اين راه دوتاست يكي در دنيا و ديگري در آخرت. صراط دنيا شناخت امامي است كه اطاعتش بر خلق واجب شده اما صراط آخرت پلي است كه بر روي جهنم زده شده است .هر كس در دنيا امام خود را بشناسد و او را اطاعت كند، در آخرت نيز به راهنمائي ايشان از صراط به آساني رد مي‌شود و كسيكه امامش را در دنيا نشناسد، در آخرت نيز بر صراط خواهد لغزيد و در آتش دوزخ هلاك خواهد شد. (3)
6- چرا مردم شفاي دردها و بيماريهايشان را در تلاوت شما جستجو مي‌كنند؟
- مگر نشنيده‌ايد كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود : سوره ی ام الكتاب، افضل سوره‌هاي قرآن و شفاي هر دردي است. (4) و نيز فرمود : سوره‌اي در قرآن نازل نشده، مگر اينكه حرف (ف) در آن است، كه از آفت است، مگر سوره حمد. (5)
تردید نداشته باشید که تلاوت من مایه ی شفای بیماری ها وابتلائات است .
7- خواهشمنديم برخی دیگر از فضايل تلاوت خودتان را براي خوانندگان ما بيان كنيد؟
- « هر كس سوره ی حمد را بخواند، حق تعالي به عدد هر آيه‌اي كه از آسمان نازل شده است، به او ثواب كرامت مي‌فرمايد. » (6) و مانند آن است كه يكصد و چهار كتاب آسماني را قرائت كرده باشد. (7)
8- در پايان این گفتگو اگر لطف فرموده و ما را دعا کنید ، بسيار سپاسگزاريم.
- پروردگارا، تنها تو را مي‌پرستيم و تنها از تو ياري مي‌خواهيم . ما را به راه راست هدايت فرما، راهي كه به دوستي تو منتهي شود (8) راه كساني كه نعمت و توفيق عبادت به آنها كرامت فرمودي، نه را ه غضب شدگان و نه راه گمراهان. (9)
خداوند متعال را شاكريم، از اين كه توانستيم لحظاتي اگر چه كوتاه از محضر مبارك اين سوره ی نوراني استفاده نمائيم. و اميد آن داريم تا لياقت خواندن هر چه بيشتر قرآن و عمل به فرامين آن را به ما عنايت فرمايد.

پی نوشت ها

1 - بحارالانوار 92/226
2- تفسير جامع ج 1 ص 150
3- معاني الاخبار ص 28
4- تفسير عياشي ج 1 ص20
5- جامع الاخبار و الآثار به نقل از مصباح كفعمي
6- بحارالانوار 92/228
7- تفسير جامع ج1 ص 149
8- معاني الاخبار ص 28
9- همان ص 32

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید