با عنایت کریمانه ی حضرت حق تعالی توفیق یافتیم لحظاتی را در محضر پانزدهمین ستاره ی درخشان آسمان قرآن کریم باشیم.
ضمن عرض ارادت خالصانه به محضر این سوره ی ملکوتی، از ایشان خواهشمندیم خود را برای خوانندگان ما معرفی نمایید.
من حجر، پانزدهمین سوره از قرآن کریم هستم،99 آیه دارم و در مکه ی معظمه بر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده ام.
- لطف فرموده و در مورد مضمون کلی آیات خود برایمان صحبت کنید.
بخشی از آیات من پیرامون استهزاء و تهمت کفار نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و دلداری و تسلی خاطربه حضرتش و دعوت ایشان به صبر و گذشت است.
قسمتی دیگر از آیات من به موضوعاتی چون معاد و کیفر بدکاران بشارت و انذار مؤمنان ، اهمیت قرآن و عظمت آن، داستان آفرینش آدم ، سرکشی ابلیس، سرگذشت اقوامی مانند قوم لوط، صالح، شعیب پرداخته است.
- لطفاً گوشه ای از فضایل تلاوت خود را برای شیفتگان کلام الهی بیان نمایید.
پیام آور رحمت الهی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس سوره ی حجر را تلاوت نماید، خداوند به تعداد مهاجرین و انصار به او اجر و ثواب عطا فرماید.1
- آیا برای تلاوت شما زمان خاصی توصیه شده است؟
پاسخ شما را از قول ششمین پیشوای شیعیان، حضرت صادق علیه السلام عرض می کنم که فرمودند: هر کس سوره ی ابراهیم و سوره ی حجر را در دو رکعت نماز، در هر جمعه بخواند، هرگز به او فقر، دیوانگی و بلای عظیمی نرسد. 2
- خداوند در بیست و نهمین آیه ی شریفه شما می فرماید: « فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي ...» « پس هنگامی که او را متعادل ساختم و در آن از روح خود دمیدم ...» خواهشمندیم منظور از « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي » را برای ما بفرماید؟
خوب به خاطر دارم که روزی شخصی از محضر مبارک امام صادق علیه السلام پرسید: نفخ روح بر آدم چگونه بوده است؟
ایشان در پاسخ فرمودند: روح مانند باد متحرک است و آن را روح نامیده اند زیرا که از ریح مشتق شده و مانند باد در جنبش و حرکت است و اما این که خداوند آن را به خود نسبت داده و فرموده است « من روحی » به این دلیل است که برگزیده ی خداوند بود همانطوری که می فرماید « بیتی » یعنی کعبه رامیان تمام اماکن برگزیده ، یا اینکه میفرماید: « رسولی» منظور آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را در بین انبیاء برگزیده و به خود نسبت داده است. البته مسلم است که تمام آنها مخلوق و مصنوع پروردگار بوده و حادث می باشند و مدبر آنها خداوند عالمیان است. 3
- در نود و دومین آیه ی شما بیان شده است که « فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِيْنَ » « پس سوگند به پروردگارت که بی تردید از همگی آنان در روز قیامت خواهیم پرسید » لطف نموده و برای ما بگویید در روز قیامت از چه چیزهایی سؤال خواهد شد؟
پنجمین گوهر تابناک آسمان ولایت و امامت امام محمدباقر علیه السلام در این مورد فرموده اند: در روز قیامت از چند چیز سؤال می کنند ، یکی از عمر شخص که در چه مسیری گذراند، دیگر از جانی که چه استفاده ای از آن کرده است ، وم از مال که چگونه جمع نموده و در کجا خرج کرده و چهارم از ولایت ما اهل بیت پیغمبر کهع در قرآن نازل شده و گروهی آن را رد کردند و کافر به آیات آن شدند. 4
دوست داشتیم از زبان شما تذکری هم بشنویم .
« فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ*َاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ » 5
پس همراه با حمد و سپاس پروردگارت او را تسبیح کن و از سجده کنندگان باش و پروردگارت را پرستش کن تا آن امر یقین (مرگ) بر تو فرا رسد.
خداوند متعال را شاکریم که بار دیگر روزی ما نمود که از کلام گهربار یکی دیگر از سور نورانی قرآن کریم بهره مند شویم و از درگاه احدیتش توفیق عمل به فرامین قرآن و اطاعت از والیان امرش ( ائمه هدی علیهم السلام ) را مسئلت می نماییم.

پی نوشت ها
1- تفسیر مجمع البیان، جلد 6 ، ص326 و تفسیر جامع ، ج3 ، ص450

2- بحارالانوار 92/280 باب 40 به نقل از ثواب الاعمال و تفسیر عیاشی
3- تفسیر جامع ج3 ، ص467

4- تفسیر جامع ، ج3، ص 479 5- آیات 98 ، 99 سوره ی حجر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید