momenoon

- سپاس و ستايش فراوان بر ايزد جهان آفرين و درود بي پايان بر خاتم النبيين محمد امين صلي الله عليه و آله و سلم و ضمن عرض ارادت خالصانه به محضر با عظمت يکي ديگر از ستاره هاي درخشان قرآن کريم ، ازايشان خواهشمنديم خود را براي خوانندگان ، معرفي نمايند.

من مؤمنون ، بيست و چهارمين سوره از قرآن کريم هستم که در مکه ي مکرمه بر وجود نازنين سرور کائنات محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده ام و يکصد و هجده آيه دارم.
- لطفاً محبين قرآن را از گوشه اي از فضايل تلاوت خود مطلع فرماييد:
بزرگ معلم قرآن رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرموده است: هرکس آيات آخر سوره ي مؤمنون را از آيه 117 تا آخر سوره بر بيمار بخواند شفا يابد و به آن خدايي که جان من به امر اوست اگر بنده از روي يقين و ايمان و خلوص اين آيات را بر کوه بخواند از جاي کنده شود1.
- افضل اوقات تلاوت شما چه زماني است؟
صادق آل محمد عليه السلام ، ششمين گوهر امامت در اين باره مي فرمايند : کسي که در هر جمعه سوره ي مؤمنين را تلاوت نمايد ، حق تعالي عاقبت او را ختم به خير گرداند و در فردوس اعلي ، منزلش با منزل پيامبران باشد2.
- از محضر شما تقاضامنديم مضمون کلي آيات خود را براي شيفتگان کلام الله بيان نمايد:
آيات ابتدايي من توصيف کننده سيماي مؤمنان و آثار و نشانه هاي ايمان است و در ادامه اشاره به سر گذشت حضرت نوح عليه السلام ، آفرينش انسان ، نکوهش کفار ، منافقين و بيان حال آنها در دوزخ دارد.
در يکصدمين آيه ي شما بيان شده است که:«َعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»«تاشايد عمل صالحي که به جا نياورده ام ، انجام دهم. ولى چنين نيست! اين سخنى است که او گوينده ي آن است و از پشت سر عالم برزخي را بايد طي کند تا روزى که برانگيخته شوند.»
- خواهشمنديم بفرماييد اين آيه در مورد چه کساني است و مقصود از برزخ چيست؟
پاسخ کامل سؤال خود را بشنويد از ششمين گل بوستان محمدي که در مورد اين آيه مي فرمايند: اين آيه در حق کساني نازل شده که خمس نمي دهند. اگر شخصي داراي پول ، طلا و نقره و يا چيز ديگري که خمس به آن تعلق بگيرد ، باشد و در تأديه حقوق الهي قصور کند و خمس و زکات مالش را ندهد در روز قيامت او در بيابان بي آب و علفي سر گردان باشد و به هر طرف برود درندگاني در برابر خود مشاهده کند که قصد حمله و هلاک او را دارند.چنان چه شخصي در طول حيات و زندگاني خود زکات شتر ، گاو و گوسفند خود را به مستـحق ندهد ، خداوند در روز قيامت او را در وادئي و صحرايي گرفتار مي سازد که هر حيوان صاحب شاخي او را شاخ مي زند و به او حمله مي کند و اگر کسي خمس مال خود را ندهد خداوند زمين را مانند طوقي به گردنش مي اندازد.همچنين ايشان در ادامه مي فرمايند: منظور از برزخ محلي است ميان دنيا و آخرت که مردم در آن مکان مورد عقاب يا مشمول ثواب مي شوند و اين آيه بر کساني است که منکر عذاب قبر و ثواب و عقاب قبل از فرا رسيدن روز قيامت مي باشند.و بر شما نمي ترسم مگر از برزخ زيرا اگر قيامت امر به سوي شما برگردد ما اولي به شما هستيم يعني به فرياد شما مي رسيم3.
- لطف نموده و يکي از خاطرات خود را براي خوانندگان ما نقل کنيد:
خوب به خاطر دارم آن روز را که فاطمه بنت اسدبن هاشم در حالي که بيش از 9 ماه از مدت حملش مي گذشت وارد خانه ي کعبه شد و ناگهان درد زايمان او را فرا گرفت. پس سر به آسمان بلند کرد و گفت:«پروردگارا من به وحدانيت و يکتايي تو و به آنچه پيغمبران از جانب تو به آن مأمور بوده اند و به کتابهاي نازل شده به سوي ايشان ، ايمان دارم و گواهي مي دهم به کلام جدم ابراهيم خليل که اين خانه را براي پرستش ذات اقدست بنا نمود.خداوندا به حق شرافت اين خانه و به حق آن کسي که آن را ساخته و به حق اين مولودي که در شکم من است و با من سخن گفته و حديث مي نمايد، که من يقين دارم اين فرزند يکي از حجت ها و آيات بالغه و کبريايي توست ، به دنيا آوردن اين مولود را بر من سهل و آسان گردان»
ناگاه ديوار خانه ي کعبه شکافته و فاطمه داخل شدو بلافاصله ديوار بسته گرديد.شاهدان ماجرا تلاش بسيار کردند تا در را باز کنند اما ميسر نشد.تا آن که سه روز گذشت.سپس همان محل مجدداً باز گرديد و فاطمه با فرزندش صحيح و سالم خارج شد و با کمال نشاط گفت:«اي مردم ، همان طور که خداوند آسيه دختر فراحم را به علت آن که در خلوت و نهان او را پرستش مي کرد و مريم دختر عمران را با ولايت عيسي فضيلت داد مراهم به چنين فضيلتي سرافراز و مفتخر فرمود که داخل خانه و حرم کعبه، پسرم متولد شد و در مدت سه روز از ميوه و مائده بهشتي بهره مند شدم و چون خواستم خارج شوم هاتفي ندايم داد:
اي فاطمه ، من علي اعلي هستم و نام فرزند تو را از اسم خود مشتق کردم.و او راعلي ناميده ام تو نيز اين نام را براو بگذار و او را گرامي بدار که او را به آداب خود مؤدب نموده ام. او اول شخصي است که بر بالاي اين خانه نام مرا به عظمت ياد کند و بت ها را شکسته و خانه را از لوث اصنام پاک نمايد و به تقديس و تمجيد و تهليل من پردازد او پس از حبيب من محمد صلي الله عليه و آله و سلم که پيغمبر خاتم است امام و وصي و جانشين مي باشد. سعادتمند کسي است که او را دوست بدارد و او را ياري نمايد و اطاعت کند و واي بر کسي که منکر ولايت او شده و نافرماني نمايد و حق او را غصب کند...
ناگاه پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيدند و علي عليه السلام به چهره ي ايشان تبسمي نمود و سلام کرد. پس از اندکي علي بن ابيطالب دهان گشود و گفت: «بسم الله الرحمن الرحيم قد افلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون...»
آري امير المؤمنان علي عليه السلام شروع به خواندن آيات 1 تا11 ام نمود ، آياتي که بعدها بر پيامبر نازل شد. سپس پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «يا علي ، مؤمنين به تو رستگار خواهند شد. به خدا قسم اي علي تو امير آنها هستي و خداوند تو را واجد علوم بسيار فرمود و تو دليل و راهنماي مؤمنين مي باشي و به سبب تو آنها هدايت مي شوند.»
- مشتاق شنيدن توصيه اي گران بها از زبان پر حکمت شما:
وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ و أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ5
بگو: «پروردگارا! از وسوسه ‏هاى شياطين به تو پناه می ‏برم! و از اينکه آنان نزد من حاضر شوند نيز به تو پناه می ‏برم!
- در پايان ضمن تشکر از شما از اين که ما را در محضر خود پذيرفتيد ، رحمتي فرموده و دعا فرمائيد:
وَقُل رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ6
بگو: پروردگارا! مرا ببخش و رحمت کن؛ و تو بهترين رحم کنندگانى!

پی نوشت ها
1- تفسير جامع ج 4 ص 456
2- بحارالانوار 92/285 باب 48
3- تفسير جامع ج 4 ص 452و453
4- تفسير جامع ج 4 ص 421و422 و بحارالانوار ج 35 ص 37
5- سوره ي مؤمنون آيه 97و98
6- سوره ي مؤمنون آيه 118

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید