yasin

حمد و سپاس بي‌كران شايسته‌ي ايزد مناني است كه بار ديگر توفيق همنشيني و بهره‌مندي از يكي ديگر از سوره‌هاي درخشان قرآن اين مائده‌ي آسماني را به ما عنايت فرمود.
اين‌بار به سراغ قلب قرآن آمده‌ايم. از محضر پرفيض ايشان تقاضامنديم خود را براي مأنوسين با قرآن معرفي نمايند.
من «يس» سي‌وششمين سوره از قرآن كريم هستم،در شهر مكه مكرمه بر قلب رئوف نبي‌گرامي اسلام حضرت محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل گشته‌ام و داراي 83 آيه مي‌باشم.
- لطف فرموده و تشنگان معرفت قرآن را از فضيلت تلاوت خود مطلع فرماييد.
در فضيلت خواندن من همين‌قدر بس كه بدانيد پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرموده‌اند:« هر كس اين سوره را براي رضاي خدا تلاوت كند مانند كسي است كه دوازده مرتبه قرآن را ختم نموده باشد و هر بيماري كه در زمان احتضار قرائت اين سوره را بشنود به عدد هر آيه ده فرشته بر او نازل مي‌شود و براي او استغفار مي‌نمايند و در تشييع جنازه‌اش حاضر شده و بر او نماز مي‌گذارند.
و اگر بيمار محتضر شخصاً اين سوره را قرائت نمايد قبض روح نشود مگر آن كه از شربت‌هاي بهشتي او راسيراب نمايند و در قبر و محشر تشنه نشود و داخل بهشت كه مي‌شود سيراب باشد.1
- آيا براي تلاوت شما زمان خاصي پيشنهاد نشده است؟
پاسخ خود را از كلام گهربار صادق آل‌طه عليه‌السلام بشنويد كه چنين فرموده‌اند: هر چيزي قلبي دارد و يس قلب قرآن است، هر كس اين سوره را در روز بخواند از بلاها محفوظ بماند و خداوند تا شب به او روزي فراوان عطا فرمايد و هر كس در شب پيش از خواب بخواند حق‌تعالي هزار فرشته را موكل او گرداند تا او را از شر هر شيطان و آفتي حفظ نمايند و اگر در آن روز يا شب بميرد خداوند او را داخل بهشت گرداند و هزاران فرشته در غسل او حاضر شوند و برايش استغفار كنند و قبرش را وسعت دهند و از فشار قبر ايمن باشد و پيوسته نوري از قبر او به آسمان ساطع باشد و هنگامي كه روز قيامت از قبر بيرون آيد فرشتگان با او باشند و به صورت او تبسم كرده و با او حديث مي‌گويند تا از صراط و ميزان بگذرد و با پيغمبران داخل بهشت شود و بنده‌ي محبوب خدا باشد. 2
- بر ما منت گذارده و خلاصه‌اي از آيات حكيمانه خود را بيان فرماييد.
آيات من بر محور عقايد است و با گواهي خداوند به رسالت پيامبر اسلام صلي الله‌عليه‌وآله‌وسلم آغاز و با بيان رسالت سه تن از پيامبران الهي ادامه مي‌يابد، در بخشي از آيات من به عظمت پروردگار در هستي به عنوان نشانه‌هاي توحيد اشاره شد و در بخش ديگر مسائل مربوط به معاد ، سؤال و جواب در دادگاه قيامت و ويژگي‌هاي بهشت و دوزخ مطرح شده است.
- خداوند متعال در دوازدهمين آيه‌ي مباركه شما مي‌فرمايد:« إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ »
« ما مردگان را دوباره زنده مي‌كنيم و كردار گذشته و آينده‌ي آنها را در نامه‌ي عملشان ثبت خواهيم كرد و هر چيزي را در لوح محفوظ و قلب امام آشكارا به شماره آوريم. »
- لطفاً‌ بفرماييد منظور از امام مبين چيست؟
سرو بلند قامت بوستان احمد حضرت امام محمد باقر عليه‌السلام درباره‌ي اين آيه فرموده‌اند: « وقتي اين آيه نازل گشت، ابوبكر و عمر خدمت پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم آمده و گفتند: اي رسول خدا آيا منظور از امام مبين ،تورات است؟ فرمودند خير، عرض كردند: آيا انجيل است ؟ فرمودند: خير. باز پرسيدند: آيا مقصود قرآن است؟ فرمودند: خير. در همين موقع اميرالمؤمينن عليه‌السلام وارد شدند، پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمودند: آن امام مبين كه خداوند همه چيز را در آن بيان فرموده، علي عليه‌السلام است كه پروردگار علم هر چيزي را در وجود برادر و وصي و خليفه‌ي بعد از من علي عليه‌السلام به وديعه نهاده است. 3
- مشتاقانه در انتظار شنيدن شأن نزول يكي از آيات شريفه‌ي شما مي‌باشيم.
به ياد دارم روزي ابوجهل و يارانش تصميم گرفتند پيامبر صلي‌الله‌علي‌وآله‌وسلم را در حال نماز به قتل برسانند . ابوجهل سنگي را برداشت تا به طرف آن حضرت پرتاب كند ولي هر چه تلاش كرد نتوانست و سنگ از دستش رها نشد و از شدت غضب برگشت، سپس مردي از قبيله‌ي بني‌محزوم داوطلب شد، او آن‌قدر به حضرت نزديك شد كه صداي قرائت ايشان را مي‌شنيد. سپس سنگ را بالا برد تا بر سر حضرت فرود آورد ولي نتوانست و به سوي يارانش برگشت و گفت: هنگامي كه قصد قتل پيامبر را نمودم ديدگانم تار شد ،صدايش را مي‌شنيدم ولي او را نمي‌ديدم و قدرت پيشروي و قتل او را نداشتم لذا بازگشتم. 4
در اين هنگام خدوند آيه‌ي هشتم و نهم مرا نازل نمود:
«إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ * وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ »
« همانا در گردن‌هايشان غل‌هايي قرار داده‌ايم كه تا چانه‌هايشان كشيده شده پس سرهايشان رو به بالا مانده و ما از پيش‌رويشان سدي و از پشت سرشان سدي قرار داده‌ايم و چشمانشان را پوشانده‌ايم (كوركرد‌ه‌ايم) از اين رو نمي‌بينند. »
- ضمن تشكر و قدرداني، استدعا داريم يكي از توصيه‌هاي روح بخش خود را بيان فرماييد.
اين آيه‌ي گهربار مرا همواره به ياد داشته باشيد كه خداوند مي‌فرمايد: « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ*وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ »
« اي فرزندان آدم، آيا به شما سفارش نكردم كه شيطان را نپرستيد كه او مسلماً براي شما دشمني آشكار است و فقط مرا بپرستيد كه اين راهي مستقيم است. »5

پی نوشت ها
1- تفسير جامع ج5 ص459

2- بحارالانوار92/288 باب 57
3- تفسير جامع ج5 ص 467

4- تفسير جامع ج 5ص 461 و ص462
5-سوره يس آيات 61-60

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید