ايزد حيّ توانا را شاكريم كه دگر بار توفيق گشودن كتاب آسماني خود را به ما مرحمت فرمود و چشمانمان را به يكي ديگر از گلبرگهاي نوراني قرآن منور ساخت. از محضر ايشان استدعا داريم خود را براي خوانندگان ما معرفي نمايند:
من زمر سيو نهمين سورهي قرآن كريم هستم. هفتادوپنج آيه دارم و در شهر ملكوتي مكه بر وجود با كرامات نبيمكرم اسلام صلياللهعليهوآلهوسلم نازل گشتهام.
- لطفاً علاقهمندان به قرآن را از فضيلت خود مطلع سازيد:
پيشواي عظيمالشأن شيعيان ، امام صادق عليهالسلام در اينباره چنين ميفرمايند: هر كس سورهي زمر را تلاوت كند، حق تعالي شرف دنيا و آخرت را به او عطا فرمايد و او را در انتظار ، با هيبت و عزيز گرداند و بدنش را از آتش دور سازد.1
- از شما خواهشمنديم چكيدهاي از محتواي آيات شريفهي خود را بيان نماييد:
آيات من بيش از هر چيز به توحيد، معاد، اهميت قرآن و مقام نبوت پرداخته، همچنين پيرامون مسأله توبه، مؤثرترين آيات توبه و رحمت سرنوشت اقوام پيشين و.... نيز سخن گفته است.
- مشتاقانه در انتظار شنيدن شأن نزول يكي از آيات كريمهي شما هستيم:
به ياد دارم هنگامي كه پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم مشركين را به دين اسلام دعوت ميكرد، آنها ميگفتند: محمد ميگويد هر كه به خدا شرك ورزيده و خون به ناحق ريخته است، پروردگار او را نميآمرزد و ما هر دو كار را مرتكب شدهايم، با اين وجود چگونه ما را دعوت به دين اسلام مينمايد؟ خداوند كه ما را نميآمرزد پس به چه دليل اسلام و ايمان بياوريم؟
در اين هنگام خداوند آيه 53 مرا نازل فرمود: « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ » اي رسول بگو اي بندگان من كه بر نفس خود اسراف نموده و شرك آورده و كارهاي ناروا كردهايد از رحمت خدا مأيوس نشويد زيرا خداوند تمام گناهان را ميآمرزد و او آمرزندهي مهربان است.
البته اين آيهي من نويدبخشترين آيهي قرآن ميباشد بهگونهاي كه پيغمبر اسلام صليالهعليهوآلهوسلم فرمودهاند: اين آيه را از تمام دنيا بيشتر دوست دارم و نميخواستم همهي دنيا براي من باشد و اين آيه نازل نشود.
همچنين صادق آلطه عليهالسلام دربارهي اين آيه فرمودهاند : خداوند شما شيعيان را در قرآن آنجا كه مي فرمايد: « قل يا عبادي الذين أسرفوا علي انفسهم» ياد كرده و قسم به خدا كه در اين آيه غير شما را اراده نفرموده است و اين آيه فقط دربارهي فرزندان حضرت فاطمه عليهاالسلام و شيعيان اميرالمؤمنين عليهالسلام نازل شده است.2
- خداوند در نهمين آيهي شما ميفرمايد: « ..... قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ » اي رسول گرامي بگو، آيا مردم خردمند دانا با مردم نادان و غافل برابر هستند ، البته فقط كساني كه عقل سليم دارند متذكر اين حقيقت شده و عبرت خواهند گرفت.
- لطفاًبفرماييد منظور از « اولوالالباب » چه كساني هستند؟
امام محمدباقر عليهالسلام در مورد اين آيه ميفرمايند: « والذين يعلمون » ما ائمه هستيم و منظور از « الذين لا يعلمون » دشمنان ما آلمحمد صلياللهعليه وآلهوسلم ميباشند و اولوالالباب شيعيان ما هستند. و پيامبر اكرم صلياللهعليهوآلهوسلم نيز ميفرمايند: پروردگار به بندگان خود چيزي بهتر و افضل از عقل عطا نفرموده و خواب عاقل بهتر از بيداري و عبادت جاهل و نادان است و عقل هر پيامبري برتر از عقول تمام امت اوست و هيچ بندهاي واجبات پروردگار را به جا نميآورد مگر آن كه عقل او كامل باشد و فضيلت و برتري هر عابدي نسبت به عقل اوست و عقلا همان اولوالالبابي هستند كه خداوند در قرآن بيان فرموده است.3
- در پايان با سپاس فراوان از حضور گرانمايهي شما، خواهشمنديم توصيهاي بفرمائيد.
« قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ....» 4
بگو اي بندگاني كه به خداي يگانه ايمان آوردهايد خداترس و پرهيزكار باشيد زيرا هر كس در اين دنيا پرهيزكار و خوشرفتار باشد در همين دنيا هم نصيبش نيكويي خوشي است.
پی نوشت ها
1- بحارالانوار 92/97 2 باب 6
2- تفسير جامع ج 6 ص 85
3- تفسير جامع ج 6 ص 61 و62
4- زمر/10