hadid

حمد و ثنا خدايي را كه از توصيف وصف‌كنندگان بي نياز و به همه‌ي امور واقف است. او را مي‌ستائيم كه دگر بار توفيق همنشيني با قرآن، برترين كتاب آسماني را روزيمان فرمود تا با يكي ديگر از سور نوراني اش آشنا شويم.
- اكنون از محضر ايشان تقاضامنديم خود را براي رهپويان قرآن معرفي بفرماييد:
نام من حديد است و پنجاه و هفتمين سوره‌ي قرآن مجيد مي‌باشم . من در شهر منور مكه بر وجود معطر ختم‌المرسلين محمد امين صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل گشته‌ام و داراي 29 آيه مي‌باشم.
- از شما خواهشمنديم خلاصه‌اي از محتواي آيات روح‌افزاي خود را بيان نماييد:
آيات ابتدايي من پيرامون توحيد و بيان صفات خداوند و عظمت قرآن مي‌باشدو سپس به شرح وضعيت مؤمنان و كافران در قيامت پرداخته و انسانها را دعوت به ايمان نمود و از شرك بازداشته است ، در انتها مؤمنان را توصيه و تشويق به انفاق در راه خدا نموده و رهبانيت و انزواي اجتماعي را مورد مذمت قرار داده است.
- لطفاً فضيلت تلاوت خود را براي مأنوسين با قرآن بيان كنيد.
صادق آل‌محمد عليه‌السلام مي‌فرمايند: هر كه سوره‌ي حديد را در نماز فريضه بخواند و مداومت نمايد، خدا او را عذاب نكند و در خودش و اهلش بدحالي و احتياج نبيند.1
- آيا براي تلاوت شما زمان خاصي پيشنهاد نشده است؟
آري، حضرت باقرالعلوم عليه‌السلام در اين‌باره فرموده‌اند: هر كس ، هر شب تمام سوره‌هاي سبح‌لله را پيش از خواب قرائت كند از دنيا نميرود،مگر آنكه درك كند حضور حضرت قائم عليه‌السلام را و اگر بميرد در جوار پيغمبر خدا باشد.2
- بر ما منت گذارده و سبب نزول يكي از آيات كريمه‌ي خود را بيان فرماييد:
به خاطر دارم روزي منافقين به سلمان فارسي گفتند: ما را از آنچه در تورات، از عجايب خداي تعالي ديده‌اي، خبر بده. در اين هنگام اين آيه نازل شد: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»
آيا وقت آن نرسيده است كساني كه به زبان ايمان آورده‌اند دلهايشان به ياد خدا ترسان گردد و به آنچه از سوي حق نازل شده به دل توجه كنند و مانند كساني كه پيش از اين برايشان كتاب آسماني آمد و روزگار طولاني بر آنها گذشت و قصي‌القلب شده و اكثر فاسق شدند، نباشيد.
امام صادق عليه‌السلام فرمودند: تأويل اين آيه در زمان غيبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جاري است و منظور غيبت آن بزرگوار است كه مدتها به طول مي‌انجامد.3
- خداوند در دوازدهمين آيه‌ي شما مي‌فرمايند:«يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» منظور از اين آيه چيست؟
پاسخ سؤال شما را از زبان شيواي حضرت امام صادق عليه‌السلام عرض مي‌كنم، حضرت مي فرمايند: روز قيامت نور چهره‌‌ي مردان و زنان مؤمن در پيش روي آنها به جلو مي‌رود، و در طرف راست آنان، ائمه‌ي معصومين از آل‌محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم هستند كه نوردهنده‌ي ايشانند و به شتاب آنها را به سوي منازلي كه در بهشت دارند، سوق مي‌دهند.
همچنين جابر انصاري روايت كرده است كه: حضور پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نشسته بودم كه حضرت علي عليه‌السلام وارد شد. حضرت به او فرمودند: يا علي تو را بشارت بدهم همين ساعت جبرئيل نازل شد و خبر داد كه پروردگار به شيعيان و دوستداران تو هفت فضيلت عطا كرده است، اول: رفق و مدارا هنگام مرگ، دوم: انس در وقت وحشت، سوم: نور هنگام ظلمت، چهارم: ايمني در وقت فزع و ترس، پنجم: قسط و عدالت در ميزان حساب اعمال، ششم: عبور كردن از صراط، هفتم: وارد شدن به بهشت پيش از داخل شدن ساير مردم در حالي كه نور ايشان پيش روي آنها مي‌شتابد.4
- با سپاس از محضر گرانقدر شما كه ما را بر خوان گسترده‌ي خود پذيرا گشتيد از شما تقاضامنديم ما را ميهمان يكي از توصيه‌هاي با ارزش خود بنماييد:
«آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ»
« به خدا و رسول او ايمان آوريد و از آنچه شما را وارث گذشتگان گردانيده است، انفاق كنيد، زيرا كساني كه ايمان آورده و انفاق مي‌كنند پاداش بزرگ خواهند داشت.»5

پی نوشت ها

1- بحارالانوار 92/307 باب 79
2- مجمع‌البيان ج5، ص229
3- تفسير جامع ،ج7، ص78و79
4- تفسير جامع، ج7، ص 75 و76
5- حديد/7

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید