hashr

معبود يكتا را سپاس كه شهد شيرين قرآن را گواراي وجودمان ساخت و توفيق را يارمان نمود تا با يكي ديگر از ستارگان كتاب آسماني‌اش مأنوس‌تر گرديم.
- اكنون از حضور گرانقدر اين گوهر قرآني، تقاضامنديم خود را براي مُحبين قرآن معرفي بفرمايند:
نام من حشر مي‌باشد، پنجاه‌و‌نهمين سوره‌ي قرآن عظيم هستم، داراي 24 آيه و در شهر مدينة‌النبي بر قلب ختم‌المرسلين محمد امين صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل گشته‌ام.

- لطف فرموده و فضيلت تلاوت خود را براي دوستداران كتاب الله بيان فرماييد:
نبي‌مكرم اسلام محمدمصطفي صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مي‌فرمايند: هر كه سوره‌ي حشر را بخواند، جميع خلق خدا - از بهشت و دوزخ، عرش و كرسي و حُجب و آسمان و زمين و فضا و باد و طيور و درختان و كوهها و آفتاب و ماه و ملائكه - همه بر او رحمت فرستند و استغفار كنند و اگر در روز يا شب بميرد، شهيد مرده است. 1

- از محضر شما خواهشمنيدم خلاصه‌اي از محتواي آيات كريمانه‌ي خود را بيان نماييد:
آيات من از عظمت قرآن و تسبيح و تنزيه عمومي موجودات در برابر خداوند عظيم سخن گفته و نيز شامل مدح مهاجرين و انصار بوده و به بيان چگونگي حال منافقان و يهود پرداخته است و آنان را تشبيه به شيطان مي‌كند، همچنين مشتمل بر يك سلسله اندرزها و نصايح كلي نسبت به عموم مسلمانان است و اسامي خداوند باري‌تعالي را معرفي مي‌نمايد

- از شما استدعا داريم شأن نزول يكي از آيات هدايتگر خود را بيان فرماييد:
به خاطر دارم روزي مردي از ميان صف نماز برخاست و گفت: اي مهاجر و انصار، مردي غريبم، درخواست خود را در حضور پيغمبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مي‌كنم، مرا طعام بدهيد. رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: اي بنده‌ي خدا، نام غريب مبر كه رگهاي دلم را بريدي و غريب چهار كس است: اول مسجدي است كه ميان قومي باشد و در آن نماز نخوانند، دوم، قرآن است در خانه‌اي كه اهل آن تلاوت نكنند، سوم عالم و دانشمندي است كه ميان قومي و طايفه‌اي باشد و احوال او نپرسند و از او تفقد نكنند، چهارم، اسيري است در ميان كفار كه خدا را نشناسند.
رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: كيست كه مؤونه‌ي اين مرد را متكفّل شود تا خداي تعالي او را در فردوس اعلي جاي دهد؟
اميرالمؤمنين عليه‌السلام برخاست و دست سائل را گرفت و به خانه برد. به حضرت فاطمه سلام‌الله‌عليها فرمود: اي دختر رسول خدا اين مهمان را پذيرايي كن. حضرت فاطمه سلام‌الله‌عليها فرمود: اي پسر عم، درخانه‌ جز اندكي گندم نبود، از آن طعامي مهيا كرده‌ام، به قدر يك نفر بيش نيست، كودكان ما گرسنه هستند، شما هم روزه‌داري، حضرت علي عليه‌السلام فرمود: آن طعام را بياور. چون آورد، ديد اندك است نزد مهمان گذاشت و دست مبارك را دراز كرد و به بهانه‌ي آن كه چراغ را اصلاح كند، آن را خاموش كرد تا مهمان سير شود، چون سير شد چراغ را روشن كرد، ديد هنوز طعام باقي است، رو به آن مرد فرمود: چرا طعام نخوردي؟
عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! من طعام زياده از متعارف خوردم و سير شدم خداي تعالي بركت داده است. آن حضرت و فاطمه‌ي زهرا عليهماالسلام با كودكان نيز از آن طعام ميل كردند و اضافه‌ي غذا را به همسايه‌ها مرحمت كردند. صبح كه اميرالمؤمنين عليه‌السلام به مسجد تشريف بردند، پيغمبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: به خاطر آن عملي كه ديشب با مهمان رفتار كردي و چراغ را خاموش كردي و طعام نخوردي تا مهمان سير شود خداوند آيه‌ي «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» 2 را در شأن شما نازل فرموده است . 3

- خداوند در هفتمين آيه‌ي شما مي فرمايد:« .... َمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» «آن چه را رسول خدا براي شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد) و از آن‌چه نهي كرده ، خودداري كنيد، و از مخالفت با خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است» لطفاً بفرماييد منظور آيه چيست؟
روزي فردي به نام ابواسحاق‌نحوي همين سؤال را از امام صادق عليه‌السلام پرسيد، حضرت در پاسخ فرمودند: اي ابواسحاق ، خداوند پيغمبرش را بر محبت خود ادب فرمود و آيه‌ي «إنِكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيم» را نازل نمود، پس از آن ، احكام را به حضرتش فرمود:« َمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» و بعد فرمود: «من يطع الرسول فقد اطاع الله»
سپس صادق آل‌طه عليه‌السلام ادامه دادند: پيغمبر اكرم َمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ به امر خدا آنها را به اميرالمؤمنين عليه‌السلام و ائمه‌ي بعد از آن بزرگوار تفويض نمود. اي ابواسحاق شما شيعيان خاص، تسليم ما ائمه شديد در حالي كه مردم، ما و آيات نازل شده در حق ما را انكار كردند. به خدا سوگند شما شيعيان را دوست دارم به شرط آن كه به آن‌چه ما ائمه گفته ايم سخن بگوييد و در آن چه ما سكوت كرده‌ايم ساكت شويد و از رأي و عقيده‌ي خود چيزي نگوييد، ما واسطه‌ي ميان شما و خدا هستيم. پروردگار براي كسي كه مخالف امر ما باشد، خيري قرار نداده است. خداوند امر خلق را به پيغمبرش و ما ائمه تفويض نمود تا معلوم شود مردم چگونه از پيغمبر و ما ائمه اطاعت مي‌نمايند؟ 4

- در انتظار شنيدن يكي از توصيه هاي هدايتگر شما هستيم:
«لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» 5
«اگر ما اين قرآن را بر كوهي نازل كرده بوديم، مشاهده‌ مي‌كردي كه كوه از خوف خدا چگونه خاشع مي‌شد و از هم شكافته و متلاشي مي گشت، اين مثلها را در قرآن براي مردم بيان مي‌كنيم تا در آيات ما انديشه كنند.»

- در انتها از شما سپاسگزاريم و تمنّاي دعاي خير شما را داريم:
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» 6
«پروردگارا، ما و برادران ما را كه در ايمان بر ما پيشي گرفتند، ببخش و بيامرز و در دل ما هيچ‌گونه كينه‌اي از مؤمنين قرار مده، پروردگارا تو رئوف و مهرباني.»

پی نوشت ها
1- بحارالانوار 92/308 باب 80، ثواب‌الاعمال
2- حشر/9
3- تفسير جامع ج 7 ، ص 126 و 127 و تفسير ابوالفتوح ج 19 ص 126
4- تفسير جامع ج 7 ص 124
5- حشر/21
6- حشر /10

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید