khatm222

الها ! جبين بندگي بر درگاهت مي‌ساييم چرا كه تو يكتا آفريننده‌اي، پس بر ما منت گذار و چشمان بي‌فروغمان را به نور معرفت قرآن روشي‌بخش تا در صراط مستقيم گام برداريم.
-در محضر يكي ديگر از سور نوراني كتاب الله هستيم و از ايشان تقاضامنديم خود را براي مأنوسين با قرآن معرفي فرماييد:
من تحريم، شصت و ششمين سوره‌ي قرآن هستم، داراي دوازده آيه بوده و در مدينة‌النبي بر اشرف كائنات محمد امين صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل گشته‌ام.
-لطفاً فضيلت تلاوت خود را براي محبين خود بيان فرماييد:
ششمين سرو بوستان احمدي امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايند: هر كس اين سوره را در نماز واجبي بخواند خداوند او را در قيامت پناه مي‌دهد و از فشار، اندوه و آتش جهنم عافيت مي‌بخشد و به بهشت داخل مي‌گرداند.1
- از حضور شما خواهشمنديم مختصري از محتواي آيات كريمانه‌ي خود را بازگو بفرماييد:
بخش ابتدايي آيات من ماجراي فاش كردن اسرار پيامبر توسط بعضي از همسرانش را بيان كرده كه خداوند آنان را تأديب مي‌نمايد. بخش بعدي آيات من شرح حال دو زن نيكوكار حضرت مريم و آسيه و دو زن ناشايسته،همسر نوح و لوط را بيان مي‌كند و در انتها به مدح همسر فرعون(آسيه) پرداخته و در مورد چگونگي توبه نصوح نكاتي را بيان مي‌دارد.
-لطف فرموده و شأن نزول يكي از آيات حكيمانه خود را براي رهپويان قرآن تعريف نماييد:
روزي پيامبر خدا صلي الله ‌عليه‌وآله‌وسلم به خانه يكي از همسران خود به نام زينب جهش رفت و او از عسلي كه تهيه كرده بود، شربتي براي پيامبر آورد. اين موضوع به گوش عايشه رسيد و برايش بسيار گران آمد. پس با حفصه ديگر همسر پيامبر قرار گذاشتند وقتي پيامبر نزديك آنان آمد به او بگويند: آيا صمغ مغاضير خورده‌اي؟ (مغاضير صمغ درختي بود كه بوي بسيار نامناسبي داشت) پس وقتي پيامبر نزد حفصه آمد به او اين سخن را گفت و پيامبر چون مقيّد بود بوي نامطبوعي ندهد و هميشه معطر و خوشبو باشد فرمود: من مغاضير نخورده‌ام بلكه از عسلي كه زينب جحش داده بود نوشيده‌ام و من سوگند ياد مي‌كنم كه ديگر از آن عسل ننوشم.(شايد زنبور آن عسل روي گياه مغاضير نشسته باشد. و اين سخن را به كسي نگو مبادا به گوش مردم برسد و بگويند چرا پيامبر غذاي حلالي را بر خود تحريم كرده؟ و ممكن بود مردم از او تبعيت كنند يا به گوش زينب برسد و او دلشكسته شود.2
سرانجام اين راز را افشاء كردند و معلوم شد اين توطئه بوده است. در اين هنگام خداوند آيات 1 و 2 مرا نازل فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ*قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ»اي پيامبر چرا براي خشنودي همسرانت آنچه را خدا حلال فرموده حرام مي‌كني؟ خدا آمرزنده و مهربان است. قطعاً خدا براي شما راه گشودن سوگندهايتان را روشن ساخته است و خدا سرپرست شماست و اوست حكيم و دانا.
-خداوند در چهارمين آيه شما مي‌فرمايد: «إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ»بفرماييد منظور از صالحُ المؤمنين چه كساني هستند؟
محمدابن عباس از عبدالله‌بن‌ابي رافع روايت كرده است كه در روزي از پيامبر پرسيدم: مولاي من و فرزندانم بعد از شما اي رسول خدا چه كسي است؟ فرمودند: وصي من صالح مؤمنين حضرت علي‌بن‌ابي‌طالب عليه‌السلام مولاي توست.
همچنين روايات متعددي وجود دارد كه بيان داشته است، مراد از صالح‌المؤمنين وجود مقدس اميرالمؤمنين عليه السلام مي‌باشد.3 و اين لقبي است كه پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم حضرت علي عليه‌السلام را به آن معرفي نموده است.4
- در پايان از حسن مجالست و بهره‌مندي از محضر شما كمال امتنان و قدرداني را داشته و ملتمس دعاي خير شما هستيم:
«...َبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»5
پروردگارا تو نور ما را به حد كمال رسان و ما را بيامرز، تو بر هر چيزي توانايي داري.

پی نوشت ها
1-بحارالانوار، 92/312 باب 86
2-تفسير نمونه، ج5،ص223
3-تفسير جامع، ج7، ص224
4- مجمع‌البيان، ج9-10، ص474و475
5-تحريم/8

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید