ghyamah

 

معبودا! تو را مي‌ستاييم كه بار ديگر توفيق هم‌نشيني با كلامت را نصيبمان فرمودي تا در فراز و نشيب‌هاي زندگي مأنوس و راهنمايمان باشد.

- در ابتدا از محضر گرانقدر يكي ديگر از ستارگان درخشان كلام‌الله خواهشمنديم خود را براي محبين قرآن معرفي بفرمايند:

- من هفتاد و پنجمين سوره‌ي قرآن حكيم، قيامت هستم، داراي 40 آيه بوده و در شهر مكه معظمه بر مهربانترين قلب عالم هستي حضرت محمد امين صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل گشته‌ام.

- بر ما منت گذارده و خلاصه‌اي از محتواي حكيمانه‌ي آيات نوراني خود را بيان نماييد:

 - خداوند آيات من را با سوگند به قيامت آغاز فرموده تا شأن آن را بزرگ نموده و بر وقوع حتمي و رد بر منكران آن تأكيد گذاشته است و همان طور كه از نام من پيداست آيات من راجع به مسائل مرتبط به معاد و قيامت و حوادث عجيب و وحشتناك قيامت مي‌باشد. همچنين به چگونگي وضعيت نيكوكاران و بدكاران در آن روز مي‌پردازد. و در ادامه مسائل مربوط به لحظات پراضظراب مرگ و انتقال به آخرت و هدف از آفرينش انسان و ارتباط آن با مسأله معاد را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

- لطفاً فضيلت تلاوت خود را براي دوستداران كتاب‌الله بيان فرماييد:

 - ششمين گل بوستان امامت حضرت امام صادق عليه‌السلام در اين‌باره مي‌فرمايند:

هركس بر خواندن سوره قيامت مداومت نمايد و به آن عمل كند، خداوند او را در بهترين حالات با رسول الله صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم محشور مي‌گرداند و آن حضرت به او بشارت داده و به رويش لبخند زده و از پل صراط و ميزان عبور مي‌دهند.1

- لطفاً ماجراي نزول يكي از آيات كريمانه‌ي خود را تعريف كنيد.

 - به خاطر دارم كه پيامبر خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم همسايه‌اي به نام عدي‌بن‌‌‌ربيعه بن‌ابي‌مسلم داشت. او رسول گرامي را بسيار آزار مي‌داد و رسول خدا مكرر دعا مي‌فرمود: خدايا مرا از شر اين همسايه‌ي بد كفايت بفرما. روزي عدي به حضور پامبر صلي‌الله عليه‌وآله‌وسلم آمد و گفت: اي محمد مرا خبر بده كه قيامت كي، كجا و چگونه است؟ رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بخشي از اهوال قيامت را براي او بيان فرمود. عدي گفت: من تا به چشم نبينم يقين نمي‌كنم كه چگونه ممكن است استخوانهاي پوسيده و پراكنده را جمع شود؟ در اين هنگام خداوند آيات3-6 مرا نازل فرمود:

«أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ*بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ*بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ*يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ»

«آيا آدمي (عدي) مي‌پندارد كه استخوانهاي پوسيده‌ي او را جمع نمي‌كنيم؟ آري ما توانايي داريم كه حتي سرانگشتان او را راست گردانيم-بلكه انسان مي‌خواهد آنچه از عمرش در پيش است، همه را به فسق و فجور بگذراند – مي‌پرسد: كي خواهد بود روز قيامت؟2

- خداوند در بيست و دومين و بيست و سومين آيات شما مي‌فرمايند: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ*إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» خواهشمند است منظور آيات را بفرماييد:

- بسيار نيكوست كه پاسخ سؤال خود را از زبان درّ افشان امام رئوف علي‌ابن‌موسي‌الرضا عليه‌السلام بشنويد. ايشان مي‌فرمايد:

منظور صورتهاي نوراني هستند كه نظر مي‌كنند به ثواب و پاداش پروردگار خود كه به آنها عطا مي‌شود.

همچنين از امام صادق عليه‌السلام پرسيدند:آيا مؤمنان خداوند را در روز قيامت مشاهده مي‌كنند؟

آن حضرت فرمود: خداوند را در روز عهد و ميثاق مشاهده كرده‌اند همان روزي كه خداوند تعالي به آنان فرمود: «الستُ بربكم» جواب دادند «بلي»

سپس فرمود: مؤمنان در دنيا خدا را مشاهده مي‌كنند، آيا تو خدا را نمي‌بيني و اين مشاهده به چشم نيست بلكه ذات مقدس خدا، مبرّا و منزه از آن است كه به چشم ديده شود يا او را به چيزي شبيه كنند. پس مشاهده به دل و قلب است. 3

- در انتها از حضور نوراني شما كمال امتنان و سپاسگزاري را داشته و مشتاق شنيدن يكي از توصيه‌هاي روح‌بخش شما هستيم:

-«لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ*إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ*فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ*ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ» 4

اي رسول ما، با شتاب و عجله، زبان به قرائت قرآن مگشاي تا تعجيل كني به آن. همانا بر ماست جمع كردن و قرائت آن- پس چون بر تو خوانديم، پيروي كن خواندن آن را پس از آن بر ماست كه حقايق آن را بر تو بيان كنيم.

پی نوشت ها

1-بحارالانوار 92/319 باب 95

2-تفسير جامع ،ج7، 338-339

3-تفسير جامع ج 7 ص343 و 344

4-قيامت/16-19

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید