dahr

حمد و ستايش مخصوص خداوندگاري است كه مصحف عظيم خود قرآن را بر اختر تابناك هستي محمدمصطفي صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل فرمود تا به وسيله‌ي آن خلق را از عذاب سخت بترساند و مؤمنان را بشارت بهشت دهد.

- اكنون در محضر پرفيض يكي ديگر از سور نوراني قرآن كريم هستيم و خود را براي قرآن‌دوستان معرفي فرمائيد:

من سوره‌ي دهر هستم داراي 31 آيه بوده و در مدينه‌النبي بر اشرف كائنات حضرت محمدامين صلي‌اله‌عليه‌وآله وسلم نازل گشته‌ام.

- لطفاً فضيلت تلاوت خود را براي قرآن‌پژوهان بازگو فرماييد:

پنجمين سرو بوستان احمدي حضرت امام محمدباقر عليه‌السلام مي فرمايند:

هركس سوره «هل اتي» را در هر صبح پنج‌شنبه بخواند، خداوند به او هشتصد حورالعين كرامت فرمايد و با حضرت رسول صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم همراه باشد.1

- بر ما منت گذارده و خلاصه‌اي از آيات حكيمانه‌ي خود را بيان نماييد:

آيات من با بيان چگونگي آفرينش انسان، پاداش مؤمنين و كيفر كفار آغاز مي‌گردد و سپس پيامبر خدا را به صبر و بردباري در برابر اذيت منافقين و مشركين دعوت نموده و در پايان، دلبستگي به دنيا را نكوهش كرده و نعمات بهشتي را توصيف مي‌كند و توحيد به برپايي نماز شب دارد.

- از شما تقاضامنديم شأن نزول يكي از آيات كريمانه‌ي خود را براي محبين قرآن تعريف فرمائيد:

به ياد دارم روزي امام حسن و امام حسين عليهم‌السلام بيمار شدند. پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم و جمعي از ياران به عيادت آنان آمدند و به حضرت علي عليه‌السلام گفتند: نذري براي شفاي آنان نماييد، حضرت علي عليه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله‌عليها و فضه خادمه‌ي آنها بود نذر كردند براي شفاي آنها سه روز روزه بگيرند. چيزي نگذشت كه هر دو شفا يافتند و اين در حالي بود كه از نظر موادغذايي دست خالي بودند. حضرت علي عليه‌السلام مقداري جو قرض نمودند و سه روز پي‌در پي كمي از آن را آرد و نان پختند. در روز اول هنگام افطار سائلي به در خانه آمد و همه او را بر خود ترجيح داده و سهم غذاي خود را به او بخشيدند و با آب افطار كردند.

روز دوم موقع افطار يتيمي در خانه را زد و تقاضاي كمك نمود، باز همه نان خود را به او بخشيده و با آب افطار كردند. روز سوم هم هنگام غروب آفتاب اسيري در خانه را كوبيد و آنان با آب تنها افطار نموده و غذاي خود را به او بخشيدند.

صبح روز بعد حضرت علی عليه‌السلام دو فرزند خود را خدمت پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم آورد، پيامبر ديد آنان از شدت ضعف و گرسنگي، مي‌لرزند. به خانه حضرت فاطمه عليها السلام آمد و ديد او در محراب عبادت ايستاده و از شدت گرسنگي چشمهايش به گودي نشسته است. پيامبر ناراحت شد. در اين هنگام جبرئيل نازل گشت و گفت: اي محمد اين سوره را بگير، خداوند با چنين خانداني به تو تهنيت مي‌گويد. پس سوره‌ي هل اتي را بر او خواند و از آيه «ان الابرار تا آيه كان سعيكم مشكورا» كه هجده آيه است در اين هنگام نازل شد. اين سوره در شأن اهل‌البيت عليهم‌السلام مي‌باشد. 2

- از شما استدعا داريم بفرمائيد منظور آيه‌ي 31 يدخل مَن يشاء في رحمته والظالمينَ اَعَدَ لَهُم عَذاباً اَليما چيست؟

بسيار نيكوست كه پاسخ خود را از زبان درّ افشان امام موسي‌بن ‌جعفر عليه‌السلام بشنويد. ايشان مي‌فرمايند: رحمت خدا ، ولايت ما ائمه است و خداوند اَجّل و اعزّ است از آن كه به او ظلم و ستم شود يا نسبت ظلم به او بدهند. لكن پروردگار، ما ائمه را به نفس خود مخلوط نمود و ظلم به ما را ظلم خود و دوستي و ولايت ما را دوستي و ولايت خود قرار داده است. همچنين حضرت باقر‌العلوم(عليه‌السلام) در اين موردي فرمايند: رحمت، وجود مقدس اميرالمومنين عليه‌السلام و فرزندان گراميش هستند. 3

- از حضور سبز و منور شما قدرداني كرده و منتظر شنيدن يكي از توصيه‌هاي گرانقدر و راه‌گشاي شما هستيم:

«وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا*وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا»4

« و نام خدا را هر صبح و شام به بزرگي ياد كن- و بعضي از شب را در نماز به سجده‌ي خدا پرداز، و شبهاي دراز را به تسبيح و ستايش او صبح گردان»

پی نوشت ها

1-بحارالانوار92/319 باب 96- نقل از مشكوة الانوار ص144

2-تفسير نمونه، ج5،ص354و 355

3-تفسير جامعف ج7، ص358

4-دهر/25و26

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید