خانواده در قران
اسلام دین است یعنی برنامه و سبک زندگی است پس برای سعادت زندگی و خوشبختی انسانها دستوراتی دارد . و چون این دستورات برای انسان داده شده است و انسان دارای دو جنبه مادی (جسم ) و غیر مادی  (روح ) می باشد که هر کدام از آنها نیازها و خواسته هایی دارد و برای آرامش و سعادت باید هر دو دسته نیازهای او برآورده شود پس دستورات دینی که از طرف خدا توسط پیامبران که راهنمایان دینی هستند به مارسیده است برای رفع نیازهای جسمی و روحی می باشد . این دستورات در واقع برنامه عملی زندگی هستند که در کتاب آسمانی یعنی قران آمده است . و راهنمایان دینی بوسیله آنها مردم را به زندگی سالم همراه با سعادت راهنمایی می کنند .
یکی از دستوراتی که در اسلام برای خوشبختی انسانها داده شده است تشکیل خانواده است . که با ازدواج یک زن و یک مرد آغاز شده و با بچه دار شدن و بیشتر شدن تعداد آنها وسعت پیدا می کند . البته در اسلام توضیح داده شده که : 

چرا تشکیل خانواده ؟

چرا دو جنس زن و  مرد ؟

چرا فرزند دار شدن ؟


چرا تشکیل خانواده ؟

انسان به گونه ای آفریده شده است که برای رفع خواسته های  جسمی و روحی خود به دیگران نیازمند است . از جمله نیازهای جسمی مانند: نیازهای جنسی و نیازهای عاطفی مانند : حس تعلق و مورد علاقه بودن ، عشق و محبت ، مفید بودن و ...  و نیازهای اجتماعی مانند : احساس مسئولیت کردن ، رعایت حقوق دیگران ، از خود گذشتن و ... که در ارتباط با شخص یا اشخاص دیگر معنا پیدا کرده و رفع می گردد .

خانواده محیط کوچک ، قابل کنترل و مناسبی است که ابتدا در ارتباط با یک نفر شروع شده و به تدریج گسترده می گردد . و با افزایش تعداد افراد وابسته ، نیروی انسانی که مورد علاقه و توجه فرد می باشند بیشتر شده و فرد بیشتر احساس مقبولیت می نماید که هر کدام می توانند یک حامی باشند که به انسان احساس امنیت می دهند . برآورده شدن این نیازها به انسان احساس آرامش  و سعادتمندی خواهد داد . و قران در آیه ی (۷۲ سوره نحل ) از این آرامش به نعمت الهی یاد می کند  . ( خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد و از همسرانتان برای شما فرزندان و نوه هایی به وجود آورد و از پاکیزه ها به شما روزی داد آیا به باطل ایمان می آورند ، و نعمت خدا را انکار می کنند؟!)
چرا دو جنس زن و مرد ؟
زن و مرد در آفرینش با وجود اینکه هر دو انسان هستند و ویژگیهای انسانی مشترکی دارند ولی در عین حال از نظر جنسیتی ویژگیهای مخصوص به خوددارند که متفاوت است و این تفاوتها به گونه ای است که هریک مکمل دیگری است  بطوری که هر یک بدون دیگری ناقص و ناتمام است پس هر کدام مایه شکوفایی و نشاط و پرورش دیگری می باشد  و در نتیجه آرامش و سکون رابرای آنها  به همراه خواهد داشت ، در قران به این آرامش اشاره شده است در آیه ی ۲۱ سوره ی مبارکه ی روم می فرماید :

(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا)

از جمله مهمترین تفاوتهای زن و مرد در زنانگی و مردانگی است. زنانگی یعنی داشتن صفات مختص به جنسیت زنانه همچون لطافت و دلبری؛ و مردانگی یعنی داشتن صفات مختص به جنسیت مردانه: مثل شجاعت و دلیری، که بنا به گفته روانشناسان هرچه میزان این تفاوتهای طبیعی بیشتر باشد، میل و رغبت زن و مرد نیز  به سمت یکدیگر  بیشتر است. «مردانى كه از "مردانگى" بیشترى برخوردارند از زنانى كه زنانگى بیشترى دارند خوش‏شان مى‏آید  این تفاوت‏هاى مكمل كه سبب جذب و كشش به طرف شخص دیگر مى‏شود، احساس مرموزى را به نام عشق به وجود مى‏آورد و خانواده را به کانون امن سرشار از محبت تبدیل می نماید .  تعبیر «وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم،اشاره می نماید که زن و مرد نيازي نيست پس از ازدواج براي ايجاد محبت تلاش كنند، زيرا خداوند اين كار را كرده است. آنان بايد اين نعمت را قدر بدانند و از آن مراقبت كنند واز هر آنچه كه ممكن است اين رابطه عاشقانه و عاطفي را تهديد نمايد اجتناب نمايند.  از آنجا که محبت عامل موثری در حفظ و تداوم وعمیق تر شدن ارتباط زن و مرد در خانواده میشود و برای هر دو تعهد و مسئولیت به همراه دارد در قران از آن به  (میثاق غلیظ یا پیمان محکم نام می برد . )وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى‏ بَعْضُكُمْ إِلى‏ بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ ميثاقاً غَليظاً ( (آیه ی ۲۱ سوره مبارکه نساء )


چرا فرزند آوری ؟
یکی از نیازهای جامعه انسانی بقاء نسل است  که از اهداف ازدواج و تشکیل خانواده می باشد . و غریزه ی جنسی عامل موثر برای تحقق این  هدف در آفرینش انسان می باشد . به همین دلیل به توصیه اسلام نه باید آنرا سرکوب کرده و نه آن را رها نمود که هر دو فساد در جامعه را به همراه خواهد داشت . بدين منظور، ازدواج را تنها راه ارضاي غريزه جنسي دانسته و آنرا از نشانه های ایمان معرفی می نماید وکسانیکه اعمال جنسیشان از مرز خانواده تجاوز نماید را به متجاوز تعبیرکرده است آنجا که در آیات ۵-۷ سوره مومنون می فرماید : والذین هم لفروجهم حافظون الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون (و آنان که دامان خویش (از حرام) نگه دارند مگر بر همسران یا کنیزانشان که (در این صورت) نکوهشی بر آنان نیست و هرکس جز این راه را بخواهد، تجاوزکار است)
فرزنداني كه بدنیا می آیند می آیند ، براي پرورش سالم و صالح، نياز به يك محیط مناسب دارند؛ خانواده این بستر را بخوبی فراهم می نماید. خداوند والدین را نسبت به تربیت فرزندان مسئول شناخته ودرآیه ۶ سوره تحریم  خطاب به آنان فرمود:
(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگ هاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌کنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند (به طور کامل) اجرا می‌نمایند!


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید