یکی از مهمترین اشکالاتی که دشمنان ما به اسلام میگیرند بحث خشونت در اسلام است و یکی از مهمترین ایاتی که برای اثبات ادعای خود می آورند آیه ۳۳ سوره مائده است آنها بدون در نظر گرفتن شان نزول این آیه آن را به تمامی دین اسلام تعمیم داده و ادعا می کنند که بنا بر این آیه اسلام دین خشن و غیر انسانی است ما در این جا با مطالعه شان نزول آیه پی بی حقیقت ماجرا خواهیم برد

اِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الاَْرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاف أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الاَْرْضِ ...... الآیه

کیفر آنها که با خدا و پیامبرشبه جنگ بر می خیزند ، و اقدام به فساد در روی زمین می کنند ، (و به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند ، ) فقط این است که اعدام شوند; یا به دار آویخته گردند ; یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها ، به عکس یکدیگر ، بریده شود ; و یا از سرزمین خود تبعید گردند .

شأن نزول آیه
جمعی از مشرکان خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله)آمده و مسلمان شدند ، اما آب و هوای «مدینه» به آنها نساخت ، رنگ آنها زرد و بدنشان بیمار شد . 
پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای بهبودی آنها دستور داد به خارج «مدینه» در نقطه خوش آب و هوائی که شتران زکات را در آنجا به چَرا می بردند ، بروند و ضمن استفاده از آب و هوای آنجا از شیر شتران نیز استفاده کنند ، آنها چنین کردند و بهبودی یافتند ، اما به جای تشکر از پیامبر(صلی الله علیه وآله) دست و پای چوپانهای شتران را بریدند ، چشمان آنها را کور کردند و در نهایت آنها را کشتند ، شتران زکات را غارت کرده و از اسلام نیز بیرون رفتند . 
پیامبر(صلی الله علیه وآله) دستور داد آنها را دستگیر کردند و همان کاری که با چوپان ها انجام داده بودند ، به عنوان مجازات درباره آنها انجام دهند تا دیگران عبرت بگیرند (۱)

در آیه ۴۵ سوره مائده نیز چنین آمده

وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ‏ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ ..... الآیه

و بر آنها [بنى اسرائيل‏] در آن [تورات‏]، مقرر داشتيم كه جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بينى در برابر بينى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان می‏باشد؛ و هر زخمى، قصاص دارد

در کتاب تورات سفر خروج آمده است: 
هر كه انسانى را بزند و او بميرد، هرآينه كشته شود؛... اگر شخصى عمداً بر همسايه ى خود آيد تا او را به مكر بكشد، به قتل برسان؛ هركه پدر يا مادر خود را بزند يا لعنت كند، هرآينه كشته شود؛ هركه آدمى را بدزدد و او را بفروشد يا در دستش يافت شود، هرآينه كشته شود؛ اگر مردم جنگ كنند و زن حامله اى را بزنند و اولاد او سقط گردد و ضرر ديگرى نزند، غرامتى بدهد موافق آنچه شوهر زن بدوگذارد و به حضور داوران ادا نمايد؛ و اگر اذيّتى ديگر حاصل شود آن گاه جان به عوض جان بده، چشم به عوض چشم، و دندان به عوض دندان، دست به عوض دست، پا به عوض پا، داغ به عوض داغ، زخم به عوض زخم و لطمه به عوض لطمه.[2]
و اگر فردى ديگرى را بكشد بايد او را به ولى خون تسليم كنند و بر او ترّحم ننمايند تا خون بى گناه از اسراييل دور شود و براى انسان نيكو باشد.[3] 
جالب این که احکام این آیه در کتاب تورات و بر قوم بنی اسرائیل نازل شده یعنی قصاص هر عضو در مقابل عضوی دیگر که از احکام قطعی الهی است و در کتب پیامبران پیشین نیز وجود داشته پس اگر قرار باشد ایرادی باشد به تورات نیز چنین ایرادی وارد است در حالی که شبهه کنندگان هیچگاه نامی از تورات نبرده و بحث خشونت را تنها متوجه اسلام و کتاب آسمانی قرآن میدانند

پی نوشت

(۱) «تفسیر صافی» ، ج ۲ ، ص۳۱
(۲) تورات، سفر خروج، باب ۲۱ـ۱۲ـ ۲۶. 
(۳) همان، سفر تثنيه، باب ۱۹ـ۱۰ـ ۱۴

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید