معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ضمن تصریح بر این موضوع که هر قدر که تکرار جرم داشته باشیم یعنی در اصلاح و تربیت موفقیت نداشته‌ایم، گفت: آمارها نشان می‌دهد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تکرار جرم در جامعه وجود دارد.
محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که شاهد کاهش جرم در ماه‌های رمضان و محرم هستیم، آیا در خصوص تأثیر باورهای مذهبی بر کاهش جرم و دلایل آن کار علمی صورت گرفته و آیا معتقد هستید افزایش آمار جرم در جامعه بخشی به دلیل کاهش عمق باورهای مذهبی است؟ گفت: وقتی در جامعه‌ای جرم افزایش پیدا می‌کند، قطعاً فرهنگ اعضای آن جامعه آسیب دیده است.

کاهش جرم ارتباط مستقیم با افزایش اعتقادات مذهبی و دینی مردم دارد

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از فرهنگ می‌کنیم به باورها و اعتقادات می‌پردازیم و بدون تردید وارد مقوله مباحث مذهبی و اعتقادی می‌شویم. پس بدون تردید کاهش جرم ارتباط مستقیم با افزایش اعتقادات مذهبی و دینی مردم دارد و هر قدر مردم به بایدها و نبایدها پایبند باشند و رفتار خودشان را بر اساس اصول تنظیم کنند، مسلماً نرخ وقوع جرم کاهش پیدا می‌کند.

الفت با اشاره به اینکه در ایام رمضان، محرم و صفر مردم کشورمان سعی می‌کنند با خدا ارتباط بیشتری برقرار کنند و به دستورات دینی جامه عمل بپوشانند، اعلام کرد: در این ماه ها قطعاً وقوع جرم کاهش پیدا می‌کند و آمارها هم این مسئله را به جدیت ثابت می‌کند. امیدواریم این اعتقادات را هم تعمیق کنیم و هم در سطح جامعه گسترش دهیم تا آثار آنها محدود به زمان‌های مشخص نباشد و به صورت مستمر در طول سال وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که قوه قضائیه به صورت مستقیم مسئول تبلیغ دین نیست، پس چه اقدامی در این راستا می‌تواند انجام دهد، گفت: حوزه‌های علمیه وظیفه مهم و سنگین تربیت مبلغان دینی را بر عهده دارند؛ در اثر تبلیغ آموزه‌های دینی است که می‌توانیم رشد فرهنگی داشته باشیم و این مسئله یک امر اعتقادی و تأکید قانون اساسی است که ما باید جامعه را به سمت رعایت آموزه‌های دینی ببریم.

قوه قضائیه تلاش نمی‌کند جای مبلغان را بگیرد و اصولاً تبلیغ دولتی را نمی‌پسندد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، افزود: استحکام جامعه و پایداری امنیت در جامعه محصول تثبیت و نهادینه کردن آموزه‌های دینی در اذهان شهروندان است و وظیفه دستگاه قضایی کمک کردن به تبلیغ و رساندن این علوم و معارف به سطوح مختلف جامعه می‌تواند باشد اما قوه قضائیه به هیچ عنوان تلاش نمی‌کند جای مبلغان جامعه را بگیرد و اصولاً تبلیغ دولتی را نمی‌پسندد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه از صدها سال گذشته برای خودش دستورعمل و راه روش دارد، فعالیت‌ها و امور تبلیغاتی آن تعریف و برنامه‌ریزی شده و سازوکار جدی و اساتید مجرب دارد و این روند باید ادامه داشته باشد اما از لحاظ پشتیبانی و ارائه خدمات مورد مطالبه، ما وظیفه خود را در قبال حوزه‌های علمیه انجام می دهیم.

اصلاح آسیب دیدگی باورهای مذهبی در زندانیان

الفت در پاسخ به این سؤال که برای رفع آسیب‌دیدگی اعتقادی و دینی افرادی که مرتکب جرم شده در زندان‌ها هستند، چه اقداماتی را انجام می‌دهید، گفت: هدف از در زندان نگه‌داشتن افراد در نظام اسلامی اصلاح و تربیت است.

به دنبال بازاجتماعی کردن زندانیان هستیم

وی اظهار کرد: ما به دنبال بازاجتماعی کردن زندانیان هستیم. در واقع زندان در نظام سیاسی و غذایی ما به معنی محل نگهداری افراد دور از جامعه و برای مدت مشخصی نیست بلکه این افراد باید به زندان بروند تا آسیب‌هایی که از نظر فکری و اعتقادی دیده‌اند ترمیم شود و آمادگی پیدا کنند تا به نزد خانواده خود بازگردند و در جامعه حضور داشته و به عنوان عضوی از جامعه نقششان را ایفا کنند و یک زندگی عادی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در تشریح این مسئله که در ترمیم اعتقادات و عدم بازگشت دوباره افراد آسیب دیده به زندان‌ها چه قدر موفق بوده‌اند، گفت: باید گفت بدون موفقیت نبوده‌ایم و تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. آمارهای خوبی در حوزه جلوگیری از تکرار جرم و عدم بازگشت مجرمان به زندان اتفاقات خوبی افتاده اما بدون تردید نیازمند اجرای حرکات مؤثر دیگر با برنامه‌های جدید و مبتنی بر نیاز روز جامعه هستیم تا از تکرار جرم جلوگیری کنیم.

تکرار جرم = تکرار گناه: 40 تا 50 درصد

وی تصریح کرد: وقتی که جرم تکرار نشود یعنی مجرم سابق از رفتار مجرمانه خود دست برداشته است اما هر قدر که تکرار جرم داشته باشیم یعنی در اصلاح و تربیت موفقیت نداشته‌ایم و آمارها نشان می‌دهد بین 40 تا 50 درصد تکرار جرم در جامعه وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید