room

ستايش بي‌كران ايزدمنان را كه قلب‌هايمان را به نور معرفت خويش مصفي ساخت و توفيق بهره‌مندي از بارگاه ملكوتي يكي ديگر از ستاره‌هاي فروزان قرآن را روزيمان فرمود.
- در ابتدا از محضر ايشان تقاضامنديم خود را براي مأنوسين به قرآن كريم معرفي فرمايند:
من روم ،‌سوره‌ سي‌ام ازكتاب الله هستم. داراي شصت آيه مي‌باشم و در مكه‌ي مكرمه بر وجود نازنين رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل شده‌ام.
- لطفاً رهپويان طريق هدايت را از ثواب قرائت خود مطلع نماييد:
خاتم‌الانبياء محمدمصطفي صلي الله‌عليه‌وآله‌وسلم در اين‌باره فرموده‌اند كه هر كس آيات نوراني مرا تلاوت كند خداوند به تعداد فرشتگاني كه تسبيح مي‌نمايند به او اجر مي‌دهد و قرائت اين سوره جبران مي‌كند آنچه را از اعمال شب و روز خواننده ضايع شده باشد.1

- منتظر شنيدن خلاصه‌اي از محتواي آيات كريمه‌ي شما هستيم:
آيات من با پيشگويي پيروزي روميان در برابر ايرانيان آغاز مي‌شود كه به اين دليل «روم» نام گرفته‌ام. در ادامه به توصيف بخش مهمي ا زآيات عظمت خداوند در زمين و آسمان و در وجود انسانها مي‌پردازد. از دلايل آفاقي و انفسي براي شناخت خدا، حالات افراد بي‌ايمان و گناهكار ، نشانه‌هاي حق ، مسائل مربوط به معاد و... سخن به ميان مي‌آورد.

- خداوند در آيه‌ي سي‌ام شما مي‌فرمايد: « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ »
« اي پيامبر خود و پيروانت با كمال پايداري و استقامت به آئين پاك اسلام روآورده و از دين خدا كه فطرت انساني بر آن آفريده شده پيروي كنيد و بدانيد كه در آفرينش خدا تغييري نبايد داده شود، آئين استوار خدا اين است اما بيشتر مردم نمي‌دانند » منظور از فطرت چيست؟
به ياد دارم روزي فردي از امام صادق عليه‌السلام معناي اين آيه را سؤال نمود،‌ايشان فرمودند: منظور از فطرت، اسلام و توحيد است زيرا خداوند در عالم ذر از تمام خلايق در قبال پرسش كلي و عمومي «ألست بربكم» پاسخ« بلي» گرفته و بر توحيد عهد و پيمان اخذ نموده است ، در صورتي كه گروهي از مردم كافر و گروهي مؤمن بودند. همچنين آن حضرت فرموده‌اند: منظور از فطرت اقرار به وحدانيت پروردگار و نبوت و خاتميت رسول اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم و ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام است.
در مورد دين حنيف نيز حضرت باقرالعلوم عليه‌السلام فرموده‌اند : مقصود از دين حنيف ولايت اميرالمؤمنين و ائمه‌ي اطهار عليهم‌السلام است. و نيز رسول بزرگوار اسلام صلي‌الله‌عليه‌و آله‌وسلم چنين فرموده‌اند كه هر مولودي كه متولد مي‌شود بر فطرت اسلام و خداشناسي قدم به اين جهان مي‌گذارد ولي پدر و مادرش او را يهود، نصاري، ترسا و گبر مي‌نمايند.2

- از حضور منور شما استدعا داريم يكي از خاطرات خود را براي ما بيان فرماييد.
به خاطر مي‌آورم آن هنگامي را كه پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در مكه بود و مسلمانان در اقليت بودند. در آن زمان جنگي ميان ايرانيان و روميان درگرفت و در اين نبرد ايرانيان پيروز شدند. مشركان مكه اين خبر را به فال نيك گرفتند چون دليل به حقانيت شرك خود مي‌دانستند و مي‌گفتند: ايرانيان مجوسي ومشرك هستند اما روميان مسيحي‌اند و اهل‌ كتاب پس همانگونه كه ايرانيان بر روميان غلبه كردند پيروزي نهايي از آن مشرك است و به زودي طومار اسلام درهم پيچيده خواهد شد و ما پيروز مي‌شويم.
اين را هم بگويم اگرچه اينگونه نتيجه‌گيريها پايه و اساسي نداشت اما در آن شرايط براي تبليغ در ميان مردم جاهل خالي از تأثير نبود .
تا اينكه اولين آيات من يعني « غُلِبَتِ الرُّومُ * فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ » بر رسول خدا نازل گشت. و قاطعانه گفت:
اگرچه ايرانيان در اين نبرد پيروز شدند اما چيزي نمي‌گذرد كه از روميان شكست خواهند خورد و حتي زمان اين پيشگويي را نيز بيان نمود.
در اين پيشگويي از يكسو نشانه‌اي از اعجاز قرآن و اتكاء آورنده‌ي آن به علم بي‌پايان پروردگار ديده شد و از سوي ديگر مسلمانان را در مقابل تفأل مشركان دلگرم ساخت. 3

- در پايان با تشكر و قدرداني بي‌نهايت از الطاف بي‌مانند شما تقاضامنديم ما را ميهمان يكي از توصيه‌هاي گرانقدر خود نماييد.
« مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ » 4
« به سوي خدا توبه و انابه كنيد و ا زخداوند بترسيد و پرهيزكار شده نماز به پاداريد و از مشركان نباشيد. »

پی نوشت ها
1- تفسير جامع /ج 5 ص240
2- تفسير جامع /ج5 ص 260 و 261
3- تفسير نمونه /ج16 ص 359 و 360
4- سوره‌ي روم /31

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید