معبودا! سر بر آستان بي‌بديل تو مي‌ساييم و تو را مي‌ستاييم كه دگر بار توفيق گشودن كتابت را به ما مرحمت فرمودي و ما را به شاهراه عبوديت و بندگيت پذيرا گشتي.
- اكنون از محضر يكي ديگر از مرواريدهاي غلتان كتاب الله تقاضامنديم خود را براي ما معرفي بفرمايند:
من پنجاه و سومين سوره قرآن كريم ، سوره معارج هستم. داراي 44 آيه بوده و در شهر مكه معظمه بر اشرف كائنات محمدمصطفي صلي‌الله‌عليه‌وآله وسلم نازل گشتم.
- لطفاً فضيلت تلاوت خود را براي محبين كتاب الله بيان نماييد:
ماه تابان آسمان امامت حضرت امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايند:«هر كس اين سوره را بسيار بخواند، حق‌تعالي در قيامت از هيچ گناه او سؤال نمي‌كند و او را در بهشت در كنار رسول خدا صلي‌الله عليه‌وآله‌وسلم ساكن گرداند.1
- از شما خواهشمنديم خلاصه‌اي از مفاهيم و مضامين آيات كريمه‌ي خود را براي قرآن‌دوستان تعريف كنيد:
آيات من به بيان اوصاف قيامت و چگونگي حالات بهشتيان و جهنميان در آن روز مي‌پردازد. روزي كه گناهكاران آرزو مي‌كنند، اي كاش مي‌توانستند زن و فرزند را فداي خود كنند و از عذاب برهندو در ادامه‌ي آيات من، توصيه به رعايت اوقات نماز كرده و انذارهايي به مشركين در مورد رستاخيز مي‌نمايد.
- مشتاقانه منتظر شنيدن شأن نزول يكي از آيات با كرامت شما هستيم:
به خاطر مي آورم روزي را كه پيامبر خدا حضرت محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم حضرت علي عليه‌السلام را به جانشيني و ولايت‌عهدي خود منصوب نمودند. در آن هنگام فردي به نام نعمان‌بن‌حارث فهري جلو آمد و رو به پيامبر كرد و گفت: تو ما را دستور دادي شهادت دهيم به يگانگي خدا و اينكه تو فرستاده‌ي او هستي. ما هم شهادت داديم سپس به جهاد، حج، روزه، نماز و زكات دستور دادي، ما همه را پذيرفتيم، اما به اينها راضي نشدي تا اينكه علي عليه‌السلام را جانشين خود منصوب كردي و گفتي: «مَنْ كُنتُ مُولا فَعَليُ موُلاه»
- آيا اين سخن از ناحيه‌ي خودت است يا خدا؟
فرمود: قسم به خدا، اين از ناحيه‌ي خداست. نعمان رو برگرداند و گفت: خدايا اگر اين سخن حق است و از ناحيه‌ي تو، سنگي از آسمان بر ما بباران. ناگهان سنگي از آسمان بر سرش فرود آمد و او را هلاك كرد.
در اين هنگام اين آيه نازل گشت: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِع لِلكافِرينَ لَيسَ لَهُ دافِعٌ»«سائلي از عذاب قيامت كه وقوعش حتمي است، درخواست كرد. عذابي كه آن را از كافران كسي نتواند دفع كند».2
- در سي‌و چهارمين آيه شما آمده است:«وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ»«و آنهايي كه بر نماز محافظت مي‌كنند» بفرماييد: منظور از حفاظت از نماز چيست؟
حضرت موسي‌بن‌جعفر عليه‌السلام در تفسير اين آيه مي‌فرمايند: كساني از شيعيان ما كه نماز پنجگانه را در اوقاتشان به جا آورند، و عارف به حق نماز باشند و كاري را بر نماز مقدم ندارند، درنامه‌ي اعمال آنها بيزاري از آتش دوزخ بنويسند و آنهايي كه نماز را به جاي مي‌آورند، ولي كارهاي خود را بر آن مقدم مي‌دارند، خداوند اگر بخواهد آنان را مي‌آمرزد و اگر بخواهد نمي‌آمرزد.3
- در انتها از حُسن همنشيني با شما كمال سپاس و قدرداني را داشته و چشم اميد به يكي ديگر از توصيه‌هاي جانفزاي شما داريم:
«وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ*وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ*وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ*أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ»4
و كساني كه امانت و عهد و پيمان را رعايت مي‌كنند و آنهايي كه براي شهادت قيام مي‌كنند و آنهايي كه بر نماز محافظت مي‌نمايند، اين طوايف در باغهاي بهشت با عزت و احترام متنعّمند.

پی نوشت ها
1-بحارالانوار، 92/317 باب 90
2-تفسير نمونه ، ج5، ص275
3-تفسير جامع، ج7، ص285
4-معارج/32-35

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید