emam zaman108

پيشتر از دو هدف والاي حضرت سخن به ميان آورديم. اينك به ذكر سومين هدف مهم ايشان مي پردازيم.

هدف مهم آن حضرت، برچيدن بساط ظلم و ستم و گستردن عدالت اجتماعي در سطح جهاني است. اساس همه ي برنامه هاي امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همين استقرار عدالت است.
حضرت امام رضا(عليه السلام) مي فرمايند: وقتي ظهور كند، زمين را به نور پروردگارش نوراني خواهد ساخت و ترازوي عدالت را در بين مردم به گونه اي بر پا كند كه هيچ كس بر ديگري ظلم و ستم روا ندارد. 1
او نيز مانند جد بزرگوارش اميرالمؤمنين(عليه السلام)، عدالت را فداي هيچ چيز نخواهد كرد و تا آنجا در بسط آن خواهد كوشيد كه فرموده اند: مهدي(عليه السلام) عدالت را به سان سرما و گرما وارد خانه هاي مردم مي كند. 2 يعني همانگونه كه سرما و گرما بي اذن مردمان وارد خانه ها مي شود و همه زاويه ها و روزنه ها را پر مي كند و روي همه چيز اثر مي گذارد، مهدي(عليه السلام) نيز دادگري و عدل خويش را اينچنين به درون زندگي ها مي برد و نفوذ داده، مي گستراند و اين گسترش عدالت آثاري چند به همراه دارد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
الف- تقسيم ثروت به طور مساوي: بي عدالتي هاي موجود در عصر ما به دليل كمبود ثروت نيست؛ بلكه به دليل تقسيم ظالمانه ي ثروت در جهان است. در كنار هزاران نفري كه هر روز در قاره ي آفريقا از گرسنگي جان مي سپارند، صدها نفر ديگر در اروپا و آمريكا از پرخوري و افراط در عيش و نوش هلاك مي شوند. هر گوشه ي دنيا را كه بنگريم فقيراني را مي بينيم كه خوراكشان بر سر سفره ي رنگين اغنياست و بينواياني محتاج كه حق آنها در دست توانگراني خودخواه است و اينها همه به دليل تقسيم غير عادلانه ي ثروت در جامعه است. اما امام عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در عصر ظهور، ثروت را به طور مساوي تقسيم مي فرمايد؛ به طوري كه در دهها حديث اين مضمون آمده است. چون قائم ما اهل بيت قيام كند، ثروت را به طور مساوي تقسيم مي كند و عدالت را در ميان مردم پياده مي كند. 3
ب- رضايت همگاني: وقتي عدالت همگاني شود، تمام مردم از حكومت او خشنود مي شوند؛ حتي پرندگان هوا و ماهيان دريا نيز شادي مي كنند. 4 طبق روايات، اين رضايت همگاني از مرز زندگان مي گذرد و به مردگان نيز سرايت مي كند؛ و روشن است حكومتي كه بتواند رضايت و خشنودي همه ي ساكنان آسمان و زمين را تأمين نمايد، طبعاً استوار و خلل ناپذير خواهد بود؛ چرا كه پايه هاي آن در دل مردم استوار است.
ج- بي نيازي و رفاه عمومي: در پرتو عدالت جهاني، همگان بي نياز مي شوند؛ تا جايي كه در روي زمين كسي پيدا نمي شود كه از انسان صدقه و زكات بپذيرد. چنانچه در روايات آمده است: انسان در آن روز براي صدقات و مبرّات خود جايي پيدا نمي كند؛ زيرا بي نيازي همه ي مؤمنان را فرا مي گيرد 5 و مردم آنچنان غرق در نعمت و رفاه مي شوند كه هرگز مانند آن ديده نشده است.
د- امنيت عمومي: در روزگار شكوهمند حضرت، حق هر صاحب حقي به او مي رسد؛ همگان از نعمت هاي بي كران الهي برخوردار مي شوند؛ ديگر براي حسد و كينه و عداوت، زمينه اي نمي ماند و سرانجام امنيت و آرامش نيز در تمام گيتي گسترده مي شود. روايت مي فرمايد: عداوت ها از دل ها زدوده مي شود و درندگان و چهارپايان با يكديگر سازش مي كنند. يك زن تنها از عراق تا شام سفر مي كند در حالي كه طبقي از جواهرات بر سر دارد و همه جا قدم بر زمين سبز و خرم مي گذارد؛ درنده اي او را نمي آزارد و دچار ترس و وحشت نمي شود. 6
برخي از ديگر جلوه هاي روشن در حكومت جهاني امام زمان(عليه السلام) نيز به اين شرح است:
ه - نزول بركات آسماني: در احاديث فراواني از نزول بركات آسماني سخن به ميان آمده است. بارش فراوان باران رحمت الهي همه جاي زمين را سبز و خرم خواهد كرد، تا آنجا كه گفته شده يك وجب از خاك زمين نمي ماند جز اينكه سرسبز و شاداب خواهد شد.
معصوم(عليه السلام) مي فرمايند: زمين چيزي از بذرهايش را نگه نمي دارد جز اينكه آن را مي فرستد و آسمان چيزي از باران رحمتش را نگه نمي دارد جز اينكه سيل آسا بر مردم فرو مي ريزد.
و - خروج گنج هاي پنهاني: علاوه بر فراواني باران و رويش بي نظير گياهان، گنج هاي نهاني زير زمين نيز بر آن حضرت آشكار مي شود. مضاميني چون «تظهر له الكنوز» در روايات به كار رفته است. اهميت مطلب اينجاست كه حضرت اين ثروت هاي انبوه را به مردم مي بخشند تا آن اندازه كه در دنيا سابقه نداشته است.
ز - مرزها برداشته مي شود: چون حكومت واحد جهاني بر اساس حق و عدالت استوار گرديد، ديگر مرزي در جهان باقي نمي ماند؛ همه جاي جهان تبديل به يك كشور مي شود كه تنها يك حكومت و يك قانون بر آن حاكم است. در اين زمان، مرز مالكيت نيز كم فروغ مي شود؛ زيرا همه بي نياز مي شوند؛ همه نسبت به مال دنيا بي رغبت مي شوند؛ ديگر نيازي نيست كه مردم دقيقاً با يكديگر حساب و كتاب داشته باشند.
لذا اگر كسي چيزي نياز داشته باشد، از جيب برادر مسلمانش بر مي دارد و او مانع نمي شود. 7
و اينها و هزاران هزار بركت و سعادت ديگر، به واسطه ي حضور و حاكميت حضرت بقية الله الاعظم(روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا) است. هم او كه خداوند متعال پس از معرفي نور ايشان به حضرت آدم فرمود: توسط اين بنده ي سعادتمند، غل ها و زنجيرها را از پاي بندگانم باز مي كنم و بارهاي سنگين بدبختي را از دوش آنان بر مي دارم و زمين را از مهر و محبت و لطف و عدالت پر مي كنم؛ همانگونه كه پيش از آن، از سنگدلي و شقاوت و ستم پر شده باشد. 8 از درگاه با عظمت كبريائيش مي خواهيم كه روز سرنگوني پرچم هاي رنگارنگ شرق و غرب و به اهتزاز درآمدن پرچم را هر چه نزديكتر فرمايد و ما را از پيروان آن عزيز منتظر قرار دهد.

پی نوشت ها

1. اثباة الهداة، ج3، ص478.
2. بحارالانوار، ج52، ص362.
3. عقد الدرر، ص40.
4. الحاوي للفتاوي، ج2، ص82.
5. اعلام الوري، ص432.
6. بشارة الاسلام، ص236.
7. بحارالانوار، ج52، ص372.
8. بحارالانوار، ج26، ص312.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید