ali4

از نظر شیعه، امیرمؤمنان علیه السلام هرگز با احدی بیعت نکرده است، زیرا آن حضرت، خود را خلیفه ی منتخب الهیمی دانست، ولی آن گاه که دید زمام امور به دست غیر او افتاد، وظیفۀ خود دانست که در مواردی آن ها را ارشاد و راهنمایی نماید، زیرا  خود می فرماید :

«دیدم اگر به دنبال گرفتن حق خویش باشم، همین اسلام موجود نیز از میان می رود».1
پس از غصب حق امیر مومنان، امام خود را تنها و بی یاور دید. چرا که گروهی از مردم را جهل و دسته ای را کینه نسبت به امام و برخی را ترس از جو حاکم و جمعی را طمع به دنیا،  به سکوت وا داشته بود. تنها ماندند گروه با ایمان واندکی که آنان نیز با کشتار و شکنجه و زندان به تسلیم وا داشته شدند. در این موقع امام،وظیفه ای جز سکوت نداشت، ولی در موارد لازم پرده ها را کنار می زد، و از حقانیت خود دفاع می نمود.

 از نظر روایات اهل سنّت، امیرمؤمنان، علیهالسلام پس از درگذشت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بیعت نمود. چرا که این حقیقت در کتب آن ها آمده که حضرت فاطمه تا جان در بدن داشت، با ابی بکر سخن نگفت و از او خشمگین بود.2
اگر فرض کنیم که حضرت علی علیهالسلام پس از درگذشت حضرت فاطمه علیهاالسلام با خلیفه بیعت کرد، پس با اتفاق نظر محدثان و عالمان چه کنیم که معتقدند حضرت فاطمه علیهاالسلام نه تنها تا آخر عمر با ابی بکربیعت نکرد بلکه از آنان رویگردان بود؟
ابن حجر در شرح صحیح بخاری نقل می کند «فاطمه بر ابی بکر خشم گرفت، و از او دوری جست تا آن که پس از شش روز از دنیا رفت، همسرش علی بر او نماز گزارد، و به ابی بکر خبر نداد.3»
براستی دختر گرامی پیامبر که به حکم روایت بخاری بهترین زنان جهان بود، چرا با ابی بکر بیعت نکرد؟ اگر واقعاً خلافت ابی بکر، خلافت مشروعی بود، چرا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  نسبت به او خشمگین بود؟ روایتی از پیامبر گرامی از طریق عام و خاص نقل شده که فرموده اند:
«من مات و لم یکن فی عنقه بیعه امام فقد مات میته جاهلیه4.»
«هر کس بمیرد در حالی که با امامی بیعت نکرده باشد، مرگ او مرگ جاهلیت است.»
اکنون باید یکی از این دو سؤال را پاسخ داد،

 ابتدا آن که اگر دختر گرامی پیامبر با ابی بکر بیعت نکرد و بیعت امامی را بر گردن نداشت، آیا نعوذ بالله مرگ او مرگ جاهلیت بود؟

یا آن کسی که خود را امام زمان معرفی می کرد امام واقعی نبود، بلکه بر جایگاه امام واقعی نشسته بود؟

هرگز نمی توان، سوال اول را انتخاب کرد، زیرا دختر گرامی پیامبر همان بانویی است که خداوند او را از هر رجسی تطهیر کرده و پیامبر در حق او فرموده است: «فاطمه سیده نساء أهل الجنه5.»
و نیز دربارۀ او فرموده است:

«یا فاطمه إنّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک»6

«ای فاطمه قطعا خداوند به سبب خشم توخشمگین می شود وبه سبب رضایت تو راضی می شود.» 
بدون شک با این تعابیر هر عقل سلیمی حکم می کند که حضرت فاطمه علیهاالسلام، هرگز بر خلاف فرمان رسول خدا عمل نکرده است  .و آن کس که با او بیعت نکرد، امام واقعی نبوده و قطعا حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از بیعت با امام خویش از جهان رفته است، که او جز علی بن ابی طالب وصی رسول خدا (ص)کسی نیست.
صرف نظر ازهمه ی این حقایق اگرفرض را برصحت گفتار بخاری بگذاریم که می گوید: علی علیهالسلام پس از شش ماه بیعت کرد، باز هم این موضوع  حاکی از آن است که این انتخاب، از نظر امام، انتخاب صحیحی نبوده، که اگر مشروع بود به چه دلیل شش ماه بعد بیعت کرد؟!
در حالی که بیعت در آن زمان مطلقاً منتفی است، و اصولاً خلیفه ی وقت بعد از شش ماه نیازی به بیعت علی علیهالسلام نداشت و زمام کارها را به دست گرفته بود و علی علیهالسلام هم کسی نبود که به خاطر همسرش واجبی را ترک کند.7

1-  نهجالبلاغه،نامۀشماره62.
-2صحیح بخاری، ج4، ص42، ج5، ص82، و ج8، ص30.
-3
فتح الباری، کتاب المغازی، باب غزوه خیبر: 7/493، حدیث4240، و نیز کتاب الفرائض: 12/5، حدیث 6726.
-4
صحیح مسلم، ج6، ص22، باب حکم من فرّق امرالمسلمین؛ سنن بیهقی، ج8، ص156.
-5
بخاری، ج4، ص25، باب مناقب قرابه رسول الله
-6
صحیح بخاری، ج4، ص210، مستدرک حاکم، ج3، ص154.

7ازاینبیانروشنمی شودکهسؤالیراکهتحتشماره 117ازابنحزمنقلکردهکهمی گویدازشیعهمیپرسم علی بعد از شش ماه با ابوبکر بیعت کرد، تأخیر او در بیعت کار درستی بوده است یا نه؟... سؤالی است بر اساس یک پندار که خود ابن حزم و پیروان او قائلند که علی بیعت نموده است،

ماخذ:سایت طلبه پاسخگو با کمی تغییرات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

  • نجات تنها در پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام + سند

    نبی مكرم (صلی الله علیه

    مشاهده
  • بهترین و ماندگارترین تلاوت مرحوم استاد شحات انور در ایران به نظر ایشان + دانلود

    بسم الله الرحمن الرحیم در

    مشاهده
  • سایت قائمیه اصفهان

      سايت مركز تحقيقات رايانه‌اي

    مشاهده
  • شیطنت غربی ها در باره نسخه های خطی قرآن

    علی صادق‌زاده، پژوهشگر سازمان اسناد

    مشاهده
  • دفتر آیت الله نوری همدانی شبانه روزی است!

    حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر آیت

    مشاهده
  • مرجع تقلیدی که پس از مرگ زنده شد!

    مرجع تقلیدی که پس از مرگ زنده شد!

  • 1
  • 2
  • 3