قرآن از جهات مختلف داراي اعجاز می باشد و معجزه اي زنده و جاويد است . اعجاز و تحدي قرآن در جنبه هاي لفظي ، سبک ، آهنگ ، تصوير سازي ، هندسه ی کلمات و بلاغت، منحصر به زبان عربي نيست بلکه شامل تحدي به هر متن ادبي در هر زباني مي شود . اگر دست روي هر متن ادبي زيبا بگذاريد و پنج خط آن را انتخاب کنيد و سپس دست روي يکي از صفحات قران بگذاريد و پنج خط آن را انتخاب کنيد آن گاه ميان سبک ، آهنگ و تصوير ها ، هندسه ی کلمات ، بلاغت و وزن آن ها مقايسه کنيد؛ تفاوت فاحشي ميان آن دو خواهيد ديد و ملاحظه مي کنيد که متن غير قراني از جهت رعايت نکات ادبي و بياني در حد و اندازه ی قران نيست . علاوه بر اين که اعجاز معنوي و بلنداي معارف قراني مهم تر از اعجاز لفظي است . اگر شما بتوانيد داستاني رانقل کنيد که هم واقعي باشد و هم از سبک و آهنگ و تصوير سازي و هندسه ی کلمات و فصاحت و بلاغت در اوج باشد يعني درنهايت زيبايي و رسايي باشد و همه ی نکات مربوط به هدايت و سعادت بشر در آن رعايت شده باشد و از هرگونه اضافه گويي و مطالب غير لازم بر کنار باشد و در عين ايجاز و اختصار همه ی نکات لازم در آن منعکس شده باشد و با کمترين لفظ بيش ترين معنا را به ذهن مخاطب منتقل کند و از هر گونه لفظ پردازي هاي زايد محفوظ باشد و در عين حال مراد خود را به طور کامل و رسا به مخاطب انتقال دهيد واين وضعيت به گونه اي باشد که نتوان يک خط يا عبارت آن را تبديل و عوض کرد و با تغيير يک خط و جمله از آن اوج سقوط کند به مرور زمان هر گز غبارکهنگي و يکنواختي بر چهره ی آن ننشيند و شنونده و خواننده را مجذوب نظرخود سازد آن گاه مي توانيد ادعا کنيد که قرآن معجزه ی الهي و کتاب بي رقيب و بي نظير خداوند نمي باشد وهر کس مي تواند شبيه آن را بياورد .
قرآن درابعاد مختلف، اعجاز فراواني دارد بعضى از جنبه هاى اعجاز آن عبارت است از:
1. اعجاز ادبى؛ قرآن برجسته ترين اديبان عرب را سخت، شگفت زده کرده و سرسخت ترين دشمنان پيامبر (مانند وليد) بر فرابشرى بودن اسلوب زيبا و تركيب بديع آهنگ بى نظير قرآن اعتراف كرده اند. «آربرى» در اين زمينه مى گويد: «قرآن آهنگ و موسيقى دلنشينى دارد كه عرب پيش از قرآن هرگز با چنين آهنگى آشنا نبوده است». او می گويد: «از قرآن ترجمه هاى بسيار زيادى انجام شده و هريك پس از چند روزى به كهنگى و فرسودگى گراييده است؛ اما قرآن هم چنان بر فراز اعصار با طراوت و تازگى برقرار مانده است. آيا اين خود نشانه ی الهى بودن آن نيست؟»
2. اعجاز علمى؛ يا رازهاى علمى نهفته در قرآن. اقيانوس بيكرانى از دانشهاى كيهان شناختى، انسان شناختى، تاريخ، نجوم، جنين شناسى و... در این کتاب آسمانی است كه دانشمندان شرق و غرب را به تحقيقات زيادى واداشته و سخت آنان را به حيرت افكنده است. در اين زمينه هزاران كتاب و مقاله از سوى دانشمندان در رشته هاى مختلف علوم به نگارش درآمده و همه از عظمت قرآن و تطبيق آيات آن با جديدترين رهيافته اى دانش بشرى سخن گفته اند. «موريس بوكاى» در كتاب مقايسه اى ميان تورات، انجيل و قرآن و علم مى گويد: «چگونه مى توان از تطبيق قرآن با جديدترين فرآورده ها علمى بشر در شگفتى فرو نرفت و آن را اعجاز به حساب نياورد».
3. اعجاز در پيشگويى هاى تاريخى؛ مانند: غلبه ی روم بر ايران.
4. اعجاز در بيان رخدادهاى تاريخى پيشين؛
----------------------------
- - (Arberry.J.A)
- - (Maurice,Bucaille)
- و ... . V}براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر . ك: الف. مطهرى، مرتضى، وحى و نبوت؛ ب. طباطبايى، سيدمحمدحسين، تفسير الميزان، ج 1؛ پ. توسليان، سيد مرتضى، عظمت قرآن؛ ت. جمعى از نويسندگان «درراه حق»، درسهايى پيرامون شناخت قرآن؛ ث. گرامى، محمد على، درباره شناخت قرآن؛ ج. حجازى، فخرالدين، پژوهشى پيرامون قرآن و پيامبر؛ ح. مكارم شيرازى، ناصر، قرآن و آخرين پيامبر؛ خ. بوكاى، موريس، مقايسهاى ميان تورات، انجيل، قرآن و علم.{V
ر. ک : اعجاز قرآن ، علامه طبا طبايي2 - - قرآن و آخرين پيامبر ، ناصر مکارم شيرازي
ازسایت،قران پژوه