t52165

سوال : شيعيان معتقدند، تربت امام حسين عليه السلام براى هر دردى شفا است. اگر واقعا چنين است، چرا شما به پزشك مراجعه مى‌كنيد؟


پاسخ: متأسفانه سوال کننده فرق دوا و شفا را تشخيص نداده است، در غير اين صورت چنين اشتباهى را مرتكب نمى‌شد.
شفا يافتن؛ يعنى بهبودى از بيمارى، حال گاهى بهبودى به وسيله ی مداوا و معالجه توسط پزشک و با مصرف دوا است و گاهى بدون مداوا و به وسيله ی معجزه و... است؛ ترديدى نيست كه «شفا» به دست خداوند است و طبق آيات قرآن و روايات اهل بیت پیامبر علیهم السلام، اوست كه در برخى چيزها شفا قرار داده است؛ از جمله در قرآن، عسل و....
حال باید بدانید يكى از چيزهايى كه ، خداوند شفا را در آن قرار داده است، خاك مقدس و ملكوتى كربلا است كه پروردگار به خاطر جانفشانى‌هاى سيد الشهداء عليه السلام و ياران وفادار آن حضرت، اين اثربخشى را به خاك كربلا عطا كرده است.
رواياتى كه از طريق اهل بيت عليهم السلام در اين باره وارد شده است مستفيض بلكه در حد تواتر است و تمام بزرگان شيعه بر اين قضيه اتفاق دارند که ما به دو نمونه از آن ها اکتفا می کنیم:
شخصی از امام موسى بن جعفر عليه السلام در باره خوردن خاک سوال كرد؛ فرمودند: خوردن آن حرام است و حرمتش مثل حرمت ميته و خون و گوشت خوك است ؛ مگر خاك قبر امام حسين عليه السلام ؛ به درستي كه در آن شفا از هر درد و امان از هر خوفى است.
جابربن يزيد جعفى از امام باقر عليه السلام روايت كرده است: خاك قبر امام حسين عليه السلام شفاى از هر دردى است و امان از هر ترسى است و به هر نيتى كه خورده شود برآورده شود.
حال که دانستید يكى از ويژگى‌هاى امام حسين عليه السلام اين است كه شفا در تربت مباركش است و خاک ديگرى جز تربت آن حضرت شفاء دهنده نيست؛ باید بدانید از ديدگاه شيعه اين تربت مباركه به خودى خود شفاء نمى‌دهد؛ بلكه منحصرا به اذن پرودگار شفاء مى‌دهد؛ يعنى اين خداوند است كه در خاك كربلا شفا قرار داده است؛ همان طور كه در آداب خوردن تربت مباركه نيز به آن تصريح شده است كه با گفتن «بسم الله» و بردن نام خداوند و با استعانت از خدا، خورده شود :
برای تایید این مطلب به دو نمونه از روايات شيعه و سنى که گوياى اين است كه شفاء، تنها به دست خداوند است و اوست که شفاء را در آن چه بخواهد قرار دهد، اشاره می کنیم:
در صحیح بخاری کتاب معتبر اهل سنت ازعايشه روايت شده است: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله بعضى از اهل خود را براى تعويذ با دست راست خود مسح مى‌كرد و مى‌فرمود: "خداوندا، اى پرودگار مردم، درد را از او ببر و شفايش ده و تو شفا دهنده‌اى و شفايى جز شفاى تو نيست، شفايى كه ترك نمى‌كند هيچ بيمارى را» .
عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام روايت كرده است: هنگامي كه كسى از شما خاك قبر امام حسين عليه السلام را مى‌خورد بايد بگويد بار خدايا من به حق ملكى كه از آن خورده و فرستاده اى كه آن جا ساكن شده و وصيى كه ضمانت كرده است از تو مسئلت دارم كه در آن شفاء قرار دهى از هر دردى....
حال از سوال کننده می پرسیم كه وقتى انسان بتواند از دکتر طلب بهبودی کند چرا نتواند از خاک کربلا چنین انتظاری داشته باشد چه مانعى دارد كه خاك كربلا را نيز خداوند وسیله ای برای شفا قرار داده باشد ؟ آیا در قدرت خدا شک دارید؟ از طرفی از کجا ثابت میکنید که خاک کربلا خاصیت شفا دهی ندارد؟

شاید بگویید چون بسیاری از افراد را شفا نمیدهد پس معلوم است چنین خاصتی ندارد چون اگر چنین خاصیتی داشت باید همه را شفا میداد ؟

پاسخ ما این است که اولا شفا دست خداست ؛ نه خاک کربلا و خاک کربلال تنها واسطه شفاست که میتواند به اذن خدا شفا دهد پس هیچ مانعی  ندارد که خاک کربلا خاصیت  شفا دهی داشته باشد اما هر گاه خدا خواست این اتفاق بیفتد و اگر خدا نخواهد چنین اتفاقی نیفتد درست مانند کارد که همه جا میبرد اما اگر خدا بخواهد نمیبرد و آتش همه جا میسوزاند اما حضرت ابراهیم را نمیسوزاند 

ثانیا اگر این گونه است که با ادعای اینکه چون برخی افراد از استفاده از خاک کربلا نتیجه نگرفته اند پس نباید از آن برای ششفا گرفتن  استفاده کرد پس شما هم وقتی مریض شدید دیگر دکتر نروید و دارو مصرف نکنید چون بسیاری از افراد از جمله خود شما برای شفا به دکتر مراجعه کرده اید و دارو هم مصرف کرده اید اما نتیجه نگرفته اید

برادر گرامی شفا دست خداست و همه این ابزارها چه خاک کربلا چه دکتر  ودارو و چه دعا و توسل همه واسطه های اعمال خواست خدا هستند و هیچ کدام بالاستقلال نمیتوانند کسی را شفا بدهند 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید