« بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِينَ »
اگر شكيبا باشيد و تقوا پيشه كنيد و دشمنان شتابان و خشمگين به سوي شما سرازير شوند، خداوند شما را با 5 هزار فرشتهي نشاندار ياري ميكند.(سوره آل عمران/آيه125)
امام باقر عليهالسلام در تفسير اين آيه فرمود: إن الملائكة الذين نصروا محمداً يوم في الارض؛ آن فرشتههايي كه پيامبر را در روز بدر ياري كردند در روي زمين هستند، ما صعدوا بعد و لا يصعدون؛ آنها به آسمانها صعود نكردند و نخواهند كرد، حتي ينصروا صاحب هذا الامر؛ تا ياور و ياري كنندهي صاحب امر باشند، و هم خمسة آلاف؛ اينها 5 هزار فرشته هستند كه در اختيار حضرت خواهند بود.
البته روايات ديگري هم داريم كه آن 4 هزار فرشته اي كه در روز عاشورا به ياري آقا امام حسين عليهالسلام آمدند و حضرت، اجازهي ياري ندادند، آنها در روي زمين و در اطراف قبر آقا امام حسين هستند، آنها در حالت غبارآلوده و موپريشان در حرم امام حسين عليهالسلام هستند تا روزي كه حضرت ظهور كند ، وقتي كه حضرت ظهور نمودند، آن 4 هزار فرشته هم در خدمت آقا بقيةالله هستند.
باز امام باقر عليهالسلام در حديثي ديگر فرمود: كاني بالقائم علي نجف الكوفه صار اليها من مكه في خمسة آلاف من الملائكة؛ گويي با چشم خود ميبينم كه حضرت قيام كنندهي ما در نجف كوفه است (توضيح داديم كه نجف يعني جاي مرتفع و چون نجف اشرف در پشت كوفه قرار دارد و ارتفاعش بالاتر است، چون كوفه كنار آب و همسطح آب است ولي نجف بلندتر است و در نجف كوفه يعني در آن نقطهي مرتفع كوفه كه همان ظهر كوفه است كه امروز ميگوئيم نجف اشرف) از مكه آمده با 5 هزار فرشته، جبرئيل عن يمينه و ميكائيل عن شماله، جبرئيل در طرف راست حضرت و ميكائيل در طرف چپ حضرت، و المؤمنون بين يديه؛ مؤمنان هم پيشاپيش حضرت، و هو يفرق الجنود في البلاد؛ حضرت لشكريانش را به تمام دنيا ميفرستد.
در مورد مسومين هم در حديث داريم مسوِّم يعني نشاندار. در حديثي در تفسير صافي ديدم كه مسوِّم آورده، مسوِّم يعني نشان گذاشته شده ولي خود مسوِّمين را هم همهي تفاسير به عنوان نشاندار معني كردهاند.
و نشاني كه براي اينها معرفي شده، يعني با عمامههاي سفيد.