سوال: وهابیت می گوید: دین در دوران پیامبر کامل گردید، زیرا خداوند می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی »« امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را برای شما به پایان رسانیدم» پس مذهب شیعه بعد از وفات پیامبر پدید آمده است.
پاسخ: هیچ کس منکر آن نیست که دین در زمان پیامبر اکرم کامل شد، ولی باید دید، منظور از آن روزی که خداوند در ان روز دینش را تکمیل فرمود و نعمتش را به صورت تمام به مردم عرضه داشت، چه روزی بوده است. مکتب تشیع همواره برای اثبات حقانیتش دلائل متقن و کافی دارد که همگی بر اصالت و قدمت این گروه ناجیه دلالت می کند. می دانیم رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم از همان ابتدای رسالتشان در کلام، از حضرت علی علیه السلام به عنوان برادر، وصی و جانشین یاد نموده اند و در انتهای رسالت نیز به فرمان خدا در غدیر خم امر جانشینی حضرت علی علیه السلام را به همگان ابلاغ نموده اند و به دنبال این ابلاغ آیه ی 3 سوره ی مائده نازل شد که می فرماید:
« الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی …»« امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما به پایان رسانیدم…»
بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت چون فخر رازی در تفسیر کبیر، ابن مغازلی در مناقب، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل و دیگرانی اقرار کرده اند که این آیه در روز غدیر به هنگام نصب حضرت علی علیه السلام به ولایت نازل شده است. بدیهی است که پس از انتصاب امیر مومنان به ولایت همه ی حاضران در غدیر با ایشان بیعت کردند، در واقع همه ی کسانی که در روز غدیرو بعد از آن ولایت امیر مومنان را پذیرفتند و بر آن استوار ماندند، پیروان و شیعیان محمّدو ال محمّد می باشند. چنان چه رسول خدا صلی الله علی و اله فرمود: «شیعة علی هم الفائزون» شیعه ی علی علیه السلام، آن ها رستگارند.
هم چنین بسیاری از منافقان و ریاست طلبان آن زمان با جانشینی حضرت علی مخالف بودند، البته نقش امیرمومنان در جنگ های سخت و نرم با دشمنان اسلام به این نفاق و حسادت و کینه توزی ها افزوده بود، تعصب های قبیله ای و قومی نیز به دشمنی با حضرتش دامن زده بود. این مسائل منجر به دسته بندی های خاصی در بین مسلمین شده بود، لذا پیامبر که هدایتگر مسلمانان بود مکرر به این دسته بندی ها اشاره می نمود و صراحتاَ می فرمود که در میان گروه ها و دسته بندی های مسلمین، جناح علی بن ابی طالب علیه السلام و پیروان ایشان بر حق هستند. ما به دلیل کثرت این روایات تنها به یک نمونه از کتب اهل سنت اکتفا می کنیم: ابن عباس گوید: هنگامی که این آیه نازل شد، «ان الذین امنوا و عملوالصالحات اولئک هم خیرالبریه» همانا کسانی که ایمان اوردند و کارهای شایسته انجام دادند بهترین مخلوقات هستند، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به علی علیه السلام فرمودند: منظور از آن ها تو و شیعیان تو هستید که در روز قیامت در حالی می آیید که راضی و مرضی هستید و دشمنان تو می آیند در حالی که عصبانی و خوار و سر افکنده هستند.
ملاحظه نمودید که بنای استوار مکتب تشیع به فرمان حق تعالی و توسط رسول خدا در روز غدیر پایه گذاری شد و شیعیان مفتخرند که مدال شیعه بودن را از دستان پر مهر رسولشان دریافت نموده اند.
پاورقی
– مائده/ 3
– تفسیر کبیر ج 12ص49ذیل ایه ی67مائده/مناقب ص19/ شواهدالتنزیل ج1ص156ذیل ایه3مائده/ ابن جوزی در تذکره الخواص ج1ص256/ ینابیع الموده ج1ص347ج365
– ینابیع الموده قندوزی حنفی2/77
– شواهد التنزیل حاکم حسکانی2/357
از، طوبای هدایت/ احمد رضا آقا دادی