از دیگر تعالیم بهائیان، تساوی حقوق مردان و زنان است به این منظور که زن و مرد باید در کلیه ی حقوق و شئون مختلف، یکسان و مساوی باشند. بهائیان معتقدند، این تعلیم یک امر جدید و تازه ای بوده و تا قبل از آن دفاع از زنان در مکاتب دینی مطرح نبوده، حال باید دید این ادعا تا چه اندازه واقعیت دارد و آیا پیش از بهائیت در مکاتب دیگر، حقوق زنان مورد سفارش قرار نگرفته و یا راهکاری در این مورد ارائه نشده است؟
یکی از اعتقادات مشترک بین فمنیست ها این است که: "زنان از آن رو که زن هستند، تحت ظلم و تبعیض قرار دارند و باید این ستم ها بر چیده شود؛ خواه در حوزه ی قوانین، یا آموزش و پرورش، کسب موقعیت های اجتماعی و سیاسی، اشتغال ورزش و فرصت ها و امکانات دیگر."1
با نگاهی به مکتب غنی شیعه و آیات قران در این باره، می بینیم که خداوند، بیش از هزار سال پیش به تساوی حقوق بین زنان و مردان حکم فرموده است، آن جا که می فرماید:" ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست "2
در جای دیگر می فرماید: "هر کس که عمل نیکی انجام دهد و حال این که مومن است، خواه مرد باشد یا زن،داخل بهشت می شود."3
خاتم پیامبران حضرت محمّد صلی الله علیه واله و سلم می فرماید: "فراگیری علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. "4
ایشان در مورد گرامی داشتن حقوق زنان می فر ماید: " بهترین فرد شما مردی است که با همسرش به خوبی رفتار کند و من از همه ی شما نسبت به همسرم خوش رفتار ترهستم. "5
در جایی دیگر فرموده اند: " برادرم جبرئیل به من خبر داد و همواره سفارش زنان را می کرد تا آن جا که گمان کردم برای شوهر جائز نیست که به زنش "اف "6بگوید. "7
بنابراین، دفاع از حقوق زنان، نمی تواند تعلیم جدیدی از جانب بهاءالله باشد.

حال باید دید براستی این اعتقاد بهائیت یعنی، تساوی حقوق زن و مرد تا چه حد است و چه اندازه به آن عمل می کنند؟

بر اساس آثار و احکامی که از بهاءالله به جا مانده، ثابت می شود که او به برتری ذاتی مردان معتقد بوده و حتی دستور العمل های دین خود را بر پایه ی این اندیشه بنا نهاده است. به عنوان مثال در آثار بهائیان نقل شده که جناب بهاء الله در پاسخ خانمی که پرسیده بود، چرا هیچ پیامبر زنی نداریم، گفته است: " هر چند نساء با رجال در استعداد و قوا، شریکند ولی شبهه ای نیست که رجال اقدمند و اقوی. حتّی در حیوانات مانند کبوتران و گنجشکان و طاووسان و امثال آنان هم این امتیاز مشهود. "8
نکته ی جالب دیگر این که ، وقتی بهاءالله می خواهد در باره ی جایگاه و مقام زن سخن براند، می گوید: اگر زنان تلاش کنند بالاخره نزد خدا در جایگاه مردان محسوب می گردند. او می گوید : امروز هر یک از اماء ( کنیزان) که بعرفان مقصود عالمیان فائز شد او در کتاب الهی از رجال محسوب. "
با این حساب از دید بهاء الله، مردان جایگاه ویژه ای نزد خداوند دارند، به گونه ای که زنان اگر تلاش کند، می توانند خود را نزد خدا به این جایگاه برسانند و از جمله ی مردان محسوب شوند.9
عبدالبهاء هم آن جا که می خواهد زنان را به تبلیغ و خدمت تشویق کند، می گوید: "ای کنیزان عزیز الهی نظر به استعداد و لیاقت خود نکنید بلکه اعتماد بر الطاف و عنایات جمال مبارک داشته باشید، زیرا آن فیض ابدی گیاه را شجره ی مبارک نماید و سراب را بارد و شراب کند ذرّه مفقود را جوهر وجود نماید و نمله معلوم را ادیب دبستان علوم نماید. از خار گل برویاند و از خاک سیاه ریاحین معطّر پر بها انبات نماید سنگ را لعل بدخشان کند و صدف دریا را مملو از گوهر تابان فرماید. "10سس
یعنی ای زنان! به دلیل بی استعدادی و بی لیاقتی خود، مایوس نشوید؛ بلکه چشم امید و اعتمادتان به پدرم باشد . چون برای او کاری ندارد که حتّی مورچه ی مرده را علامّه کند، از خاک سیاه؛ گل های معطّر برویاند از سراب شراب بسازد...!
نکته ی آخر این که به عقیده ی عبدالبهاء اصولاَ برخی از زنان کلاَ از مواهب پروردگار بی نصیب هستند، او می گوید: "زن ها دو قسم هستند، قسمی از آن ها جسمانی هستند که برای ایشان بهره و نصیبی از مواهب پروردگار وجود ندارد و قسم دیگر روحانی هستند. "11
ملاحظه نمودید که در فرمایشات سران بهائیت، تساوی حقوق زن و مرد ،ادعایی پوچ بیش نیست. در نوشته ی بعدی به بررسی احکامی از بهاییت که نشانگر عملکرد این گروه در این باره است ، می پردازیم.

برگرفته "از کتاب اواز دهل/مسعود بسیطی-زهرامرادی"
پی نوشت ها
1 - مکنزی، یان و دیگران، مقدمه ای بر ایدئولوژیهای سیاسی. ترجمهم.قائد، تهران: مرکز،1375ش.ص346
2 - حجرات/13
3 - غافر/40
4 - بحار الانوارج1ص177
5 - وسائل الشیعه،ج20 باب 88 ح25337
6 - پایین ترین درجه ی توهین کلامی به یک فرد، در فرهنگ عرب
7 - مستدرک الوسائل، ج14،ح16627،ص252
8 - قدیمی، ریاض، گلزار تعالیم بهایی، تورنتو کانادا"بی نا" چاپ 2، 1995م، ص288،( به نقل از بدائع الا ثار، ج1ص153)
9 - اشرق خاوری ص232به نقل از بهاءالله
10 - مکاتیب، ج 7 صص 135و 136
11 - قدیمی، ریاض، گلزار تعالیم بهایی. تورنتو کانادا/بینا/ چاپ دوم.ص284،به نقل از عبدالبهاء /مائده آسمانی،ج5.ص159

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید