دانستیم که تساوی حقوق زن و مرد، نزد بهائیان به این معناست که زن و مرد باید در کلیه ی حقوق و شئون یکسان و مساوی باشند. اما ظاهراَ این جمله تنها در تبلیغات آن ها استفاده می گردد، آن چه در سیره ی عملی موسسان بهایی دیده می شود با چنین تعلیمی مغایر است. به عنوان نمونه:

ارث زنان در بهائیت

"بر طبق احکام بهائیت ارث مادر از پدر کمتر، و ارث خواهر از ارث برادر کمتر است.[1]"

بهاءالله در کتاب اقدس می گوید:" خانه ی مسکونی و لباس های مخصوص متوفّی به فرزندان ذکور او به ارث می رسد و نه به دختران و سایر وراث.[2]"

و عبدالبهاء می گوید: " بیت مسکون در هر صورت مال بکر است. خواه از میت چیز دیگری باقی بماند یا نماند ولد بکر از سایر اموال نیز سهم خویش می برد."[3]

به موجب این حکم ارث مادر از پدر و خواهر از برادر کمتر است و نیز خانه ی مسکونی و لباس های متوفّی متعلق به پسر ارشد خانواده است، همچنین چه، متوفّی چیزی غیر از خانه ی مسکونی به جا گذاشته باشد، چه نه؛ آن خانه به پسر ارشد خانواده می رسد. در ضمن پسر ارشد از سایر اموال نیز ارث خواهد برد. از طرفی اگر متوفّی چند خانه داشته باشد، بهترین آن ها سهم پسر است.

"اگر بیوت مسکونه متعدّد باشد، اعلی و اشرف آن به ذریّه ذکور تعلّق می یابد.[4]"

البته طبق حکم عبدالبهاء اگر فرزند ارشد، دختر باشد و حتی اگر متوفّی جز خانه ی مسکونی اش ارثی به جا نگذاشته باشد، از خانه ی مسکونی و لباس هایی که به پسر ارشد رسیده، نباید این دیون پرداخت شود، بلکه باید از سایر اموال متوفّی بدهی های او را بپردازند، اگر کفایت نکرد سراغ سهم پسر ارشد بروند.[5]"[6]

مبحث ارث در بهائیت راجع به حقوق زنان، گسترده تر از موارد مذکور است، که با مطالعه ی آن ها متوجّه حقایق دردناکی از تبعیض های فاحش در حقوق زنان نسبت به مردان می شویم، که ذکر آن ها در حوصله ی این مقاله نمی گنجد، برای اطلاعات بیشتر، نظر خوانندگان حقیقت پژوه را به مراجعه ی منابع یاد شده در این باره جلب می کنیم.[7]

بر گرفته از کتاب: آواز دهل10/مسعود بسیطی- زهرا مرادی

پی نوشت ها


[1]- فرزندان 1080 سهم، همسران 390 سهم، پدران330سهم، مادران 270سهم، برادران 210 سنوری حسین علی، اقدس/ مرکز جهانی بهایی حیفا ، 1995 هم، خواهران 150 سهم و معلمین 90 سهم از کلّ 2520 سهم:اشراق خاوری، عبدالحمید، گنجینه حدود و احکام/"تهران" موسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 128 بدیع، باب 10، ص 117 تا 119
[2]- نوری حسین علی، اقدس/ مرکز جهانی بهایی حیفا ، 1995 میلادی، بند 25، ص 23.

[3]- اشراق خاوری، عبدالحمید، گنجینه حدود و احکام/"تهران" موسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 128 بدیع، باب 10، ص 128
- [4]نوری حسین علی، اقدس/ مرکز جهانی بهایی حیفا ، بخش جزوه( تلخیص و تدوین حدود و احکام کتاب اقدس)،اشراق خاوری، عبدالحمید، گنجینه حدود و احکام/"تهران" موسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 128 بدیع، باب 10، ص حکم 7-3-3ص 91.
[5]- اشراق خاوری، عبدالحمید، گنجینه حدود و احکام/"تهران" موسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 128 بدیع باب 10، ص127
6- نوری حسین علی، اقدس/ مرکز جهانی بهایی حیفا ، بخش رساله سوال و جواب ، سوال 80؛ ص66

7- همان کتاب،حکم3-3-3-2/ص90/ سسوال 37،ص93/ حکم 14-3-3 ص93
اشراق خاوری، عبدالحمید، گنجینه حدود و احکام/"تهران" موسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 128 بدیع، باب 10، ص130

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید