علی صادق‌زاده، پژوهشگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تأیید یا رد ادعای کشف قدیمی‌ترین قرآن در بیرمنگام گفت: در حال حاضر نمی‌توان این موضوع را تأیید یا رد کرد؛ چرا که نسخه‌های جعلی بسیاری در ایران و جهان وجود دارد که با شیوه متبحرانه‌ای از روی خط شاعران، علما، کاتبان برجسته و ... ساخته شده است؛ از این رو این امر نیازمند بررسی جدی از سوی کارشناسان خبره است.

وی افزود: از سوی دیگر آزمایشات پیشرفته در رابطه با ترکیبات کاغذ، طول عمر نسخه و ... وجود دارد که می‌توان این موضوع را تأیید یا رد کرد، در غیر این صورت با گفت‌وگوهای خبری نمی‌توان بر این موضوع صحه گذاشت یا آن را رد کرد؛ چرا که این نسخه را هنوز ندیده‌ایم و آزمایشاتی نیز بر روی آن انجام نداده‌ایم.

آزمایشات کارشناسان دیگر، نمی‌تواند ملاک باشد

صادق‌زاده در پاسخ به اینکه با وجود آزمایشات انجام شده روی این نسخه باز هم جای انجام آزمایش‌هایی وجود دارد، بیان کرد: ممکن است این اقدامات سوگیری داشته باشد و شیطنت‌هایی در این زمینه انجام شود؛ چرا که استکبار جهانی بیکار نیست و ممکن است پس از تأیید این اثر به عنوان قدیمی‌ترین نسخه، اتهام جعلی بودن آن را مطرح کند؛ از این رو نمی‌توانیم آزمایش‌هایی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود و شیطنت آنها بر کشورمان اثبات شده است را ملاک قرار دهیم.

وی تصریح کرد: چه بسا ممکن است با وجود کارشناسی‌ها و صحبت‌های نسنجیده مشکلاتی برای دنیای اسلام به ویژه کلام الهی به وجود آید و حواس‌مان باید جمع باشد؛ چرا که دشمن از هر فرصتی برای نفوذ و تفرقه در میان مسلمانان استفاده می‌کند.

کشف نسخه قدیمی قرآن در این مکان جای شبهه نیست

صادق‌زاده در پاسخ به اینکه آیا پیدا شدن نسخه در کتابخانه بیرمنگام جای بحث دارد، گفت: در گذشته دایره نفوذ مسلمانان بین روم و اسپانیا بوده است و محل سکونت و زندگی آنها به این مناطق نیز تسری داشته؛ از این رو اینکه نسخه در این منطقه خاص پیدا شده، نمی‌‌توان گفت که به دلیل غیراسلامی بودن این منطقه یا کشور کشف آن در این منطقه غیرممکن است؛ چرا که در گذشته حکومت در جهان در دست مسلمانان بود و گستره زندگی و فعالیت آنها توسعه بسیاری داشت؛ از این رو ممکن است صاحب نسخه به این منطقه مهاجرت کرده باشد، یا شرایط خوبی برای نگهداری در این مکان وجود داشته و یا اثر به سرقت رفته باشد و ... گزینه‌هایی است که احتمال آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشف این نسخه قدیمی قرآن در این مکان نمی‌تواند چندان جای شبهه داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر نسخه‌های بسیار نفیسی وجود دارد که در موزه‌های کشورهای خارجی نگهداری می‌شود و این دلیلی بر رد این نسخه قدیمی قرآن نیست.

خرید نسخ اسلامی از سوی استکبار به بهانه‌های گوناگون

صادق‌زاده یادآور شد: اگر کتاب «تکوین مجموعه‌های اسلامی در کتابخانه‌های اروپای شرقی» ترجمه زهرا اباذری را مطالعه کنید نشان می‌دهد که در مقطعی شرکت‌های خارجی در ایران برای تجارت می‌آمدند، اما اصل مأموریت آنها این بود که وارد کشورهای اسلامی شوند و هر چه نسخه قدیمی اسلامی است به ویژه نسخه‌های ایرانی را به بهانه یادگاری و ... خریداری کنند که این نسخه را با خود در کشتی‌های تجاری حمل می‌کردند؛ از این رو وجود نسخه در این منطقه نمی‌تواند دلیلی بر رد آن باشد و ممکن است نسخه اصیل باشد که به آن منطقه منتقل شده است.

این پژوهشگر کتابخانه ملی پیشنهاد کرد: کارشناسان از کشورهای گوناگون باید به این منطقه اعزام شوند و از اصل نسخه در حد میکرون نمونه‌برداری کرده و آن را مورد آزمایش قرار دهند؛ چرا که جواب آزمایش‌ها می‌تواند متفاوت باشد و پس از این آزمایش‌ها و دیدن اصل نسخه می‌توان اظهار نظر قطعی را ارائه داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید