zaryat

پروردگارا! تنها تو شايسته‌ي پرستشي، پس جبين بندگي بر آستان سپاس تو مي‌سائيم و تو را ستايش مي‌گوييم كه دگر بار توفيق گشودن مصحف عظيمت را به ما عنايت فرمودي تا با يكي ديگر از ستاره هاي درخشان قرآن آشنا شده و به واسطه‌ي آن راه صواب از ناصواب را بدرستي تشخيص دهيم.
- در ابتدا از محضر پرفيض ايشان استدعا داريم خود را براي محبين قرآن معرفي بفرمائيد:
من ذاريات 51 سوره قرآن كريم مي‌باشم، داراي 60 آيه بوده و در شهر مكه مكرمه بر ختم الرسل محمد مصطفي نازل گشته‌ام.
- لطفاً فضيلت تلاوت خود درا بيان فرمائيد:
سرو سربلند امامت صادق آل‌محمد عليه‌السلام مي‌فرمايند:
هر كس سوره ذاريات را در روز يا در شب بخواند خداوند امر معيشت او را اصلاح فرمايد و روزي او را وسعت بخشد و منور گرداند قبر او را تا روز قيامت به چراغي كه نور بخشد.1
- از حضور شما خواهشمنديم خلاصه‌اي از محتواي كريمانه ي خود را بيان نماييد:
قسمت مهمي از مباحث آيات من مربوط به معاد و رستاخيز و پاداش و كيفر مؤمنان و مجرمان است، بخش ديگري از آيات به مسأله توحيد و آيات و نشانه‌ها يخدا در نظام آفرينش كه مكمل بحث معاد است، مي‌پردازد، در ادامه داستان فرشتگاني كه ميهمان حضرت ابراهيم شدند را بيان مي‌كند و نيز اشاره كوتاهي به داستان حضرت موسي عليه‌السلام، قوم ثمود و عاد و قوم نوح عليه‌السلام دارد كه مبارزه اقوام متعصب و لجوج با انبياء گذشته را بازگو مي‌نمايد. در پايان نيز پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم را كه در برابر مخالفين سرسخت قرار داشتند دلداري داده و دعوت به استقامت مي كند.
- از شما تقاضامنديم ماجراي نزول يكي از آيات حكيمانه‌ي خود را بيان كنيد:
به ياد دارم كه زماني براي تسلي خاطر و دلداري بيشتر به پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در برابر كافران اين آيه نازل شد:«فتول عنهم فما أنت بملوم» اكنون كه اين قوم طاغي و سركش حاضر به شنيدن حق نيستند از آنها روي بگردان و مطمئن باش كه تو وظيفه‌ي خود را به طور كامل انجام داده‌‌اي و هرگز در خور سرزنش و ملامت نخواهي بود.
هنگامي كه اين آيه نازل شد پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مؤمنان اندوهگين شدند. تصور كردند كه اين آخرين سخن در برابر مشركان است، وحي آسماني قطع شده و عذاب الهي به زودي فرا مي‌رسد ولي چيزي نگذشت كه آيه‌ي بعد نازل شد و «ذكر فان الذكري تنفع المؤمنين» و به پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم دستور داد: پيوسته تذكر و اندرز ده چرا كه تذكر مؤمنان را سود مي‌بخشد، و پس از اين آيه بود كه همگي احساس آرامش كردند. 2
- خداوند در آيات هفت و هشت شما مي‌فرمايد:«و السماء ذات الحبك - انكم كفي قَولٍ مختلف» منظور شما از اين آيات چيست؟
پنجمين گل بوستان محمدي(صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت امام باقر عليه‌السلام در اين موردي فرمايند:
مراد از «سماء» پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم و «ذات الحبك» اميرالمؤمنين عليه‌السلام است و «انكم لفي قول مختلف» يعني اين مردم درباره ولايت علي عليه‌السلام و فرزندانش عليه‌السلام مختلف شده‌اند، هر كس در ولايت و خلافت آن حضرت ثابت و برقرار بماند، داخل بهشت مي‌شود و آن كه از ولايت برگردد از بهشت محروم و بي‌نصيب شود.
از امام رضا عليه‌السلام در مورد «والسماء ذات الحبك» سؤال كردند. ايشان با كف دست چپ را بر دست راست خود گذاشت و فرمود: اين دنياست كه آسمان دنيا - چون قبّه- بالاي آن قرار گرفته و زمين دوم، فوق آسمان دنيا و آسمان دوم، قبه‌اي است كه فوق آن قرار دارد و زمين سوم فوق آسمان دوم و به همين ترتيب تا هفت آسمان و زمين و عرش خداوند، فوق آسمان هفتم مي‌باشد و پيامبر و اوصياء آن حضرت روي همين زمين هستند و امر از فوق آسمانها و زمينها بر آن بزرگواران نازل مي‌شود. 3
- در پايان از حضور منور و بسيار ارزشمند شما شاكريم و با گوش جان شنواي يكي از توصيه هاي گرانقدر شما هستيم:
« فقرّوا الي الله انّي لكم منه نذير مبين و لا تجعلوا فع الله اليها ءاخر انّي لكم منه نذير مبين » 4
اي بندگان خدا! به درگاه خدا گريزيد، و به لطف او پناه بريد كه من از جانب او بيم دهنده‌اي آشكارم و با خدا معبود ديگري قرار ندهيد كه من براي شما از سوي او بيم دهنده‌اي آشكارم.

پی نوشت ها
1- بحارالانوار 92/303 باب 73
2- تفسير نمونه ج22،ص382 و مجمع‌البيان ج9 ص161
3- تفسير جامع ج6 ص513 و 514
4- ذاريات/50و51

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید